Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

- Både fint og skummelt å bli ferdig

Mathias Degnepoll Øren, gitarist på masterstudiet i utøvende rytmisk musikk, både gleder og gruer seg til våren. Da er han ferdig som student på UiA, og blir musiker på heltid.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mann med gitar
SNART FERDIG: Til våren er Mathias Degnepoll Øren både musikkpedagog og master i utøvende rytmisk musikk fra UiA. Og da venter yrkeslivet. – Heldigvis er jeg blitt så trygg på meg selv gjennom studiene at jeg er sikker på at det skal gå bra, sier han.

– Det er så fint å være her at jeg gjerne skulle vært her mer. Men jeg er blitt veldig faglig trygg på meg selv, så jeg gleder meg også stort til tiden etter studiene. Det føles derfor riktig å ta skrittet ut og forsøke å leve av musikk, sier 25-åringen fra Måløy i Sogn og Fjordane.  

Musikkpedagog OG master i rytmisk  

I seks år har Mathias vært på UiA. Etter videregående og ett år på folkehøgskole tok han Årsstudiet i musikk. Det ga mersmak, så etter det begynte han på bachelorstudiet Faglærerutdanning i rytmisk musikk, med gitar som hovedinstrument. 

- Det var vel egentlig her at jeg for alvor innså at det å drive med musikk var noe jeg virkelig ville gjøre og leve av. Enten som utøvende musiker, musikkpedagog eller i en kombinasjon av disse. Studiet var veldig bra, både oss studenter imellom og i forhold til lærerne. 

- Faglærerutdanningen ga meg også en veldig trygghet ved gi meg to ben å stå på - både som musikklærer og som utøvende musiker. Så etter første året eller der omkring var jeg sikker på at det var dette jeg ville, sier han.

Mann sitter med gitar

NETTVERK: - Det er utrolig bra å være her. Miljøet oss studenter imellom er meget bra og lærerne utfordrer oss på en fantastisk fin måte. Heldigvis holder vi kontakten også i tiden etter studiene. Nettverket som formes her regner jeg å ha med meg i mange, mange år fremover, sier Mathias Degnepoll Øren.

Mastergrad i verdensmusikk 

Mot slutten av bachelorstudiet vurderte Mathias å gå ut i yrkeslivet når han var ferdig med studiet – men ikke lenge.  

- Nei, jeg kom til at jeg ville gå videre for å lære mer og for å forberede meg best mulig på hva jeg skulle gjøre etterpå, samtidig som jeg ønsket å fokusere mer på det å bli en enda bedre musiker selv. Derfor begynte jeg på masterstudiet i utøvende rytmisk musikk, på studieretningen for world music, forteller han.  

For øyeblikket holder han på med masteroppgaven sin. Den foreløpige tittelen er «Komposisjon og fremføring av musikk for to ulike besetninger». Her arbeider han med folkemusikk, rock og ambience, både teoretisk, arrangementsmessig og musikalsk.  

- Utgangspunktet mitt er å ta elementer fra norsk folkemusikk som bearbeides og skape ett grunnlag for å komponere musikk selv. Et eksempel her kan være at jeg tar felemusikk og overfører dette til gitarspill. Slik håper jeg å kunne videreføre en del av folkemusikken vår, ved at felespillet integreres i min egen spillestil og i mine egne komposisjoner, forklarer han.  

Mann i øvingsrom med gitar

PÅ ØVINGSROMMET: - Her har jeg tilbragt mange timer. Selv etter flere år er det ennå et av mine favorittsteder på campus, sier Mathias Degnepoll Øren.

Egen eksamenskonsert 

Arbeidet, som han i dag er halvveis i, fører frem til en tekstlig-teoretisk skriftlig refleksjon som oppsummerer arbeidet, samt ett større musikalske verk bestående av ni ulike satser. Musikken skal bli fremført av to ulike besetninger, en liten og en stor. I tillegg til dette kommer masterkonserten, som blir mot slutten av semesteret. 

- Det blir spennende. Men det er ennå en stund til, så veldig nervøs er jeg ikke – ennå, sier han. 

- Det beste er helheten 

På spørsmål om hva som er det beste ved musikkstudiene ved UiA, slik han oppfatter det, er Mathias Degnepoll Øren klar: 

- Helheten og bredden – og spisskompetansen. Med det mener jeg at det er et miljø med mange flinke medstudenter som kan utrolig mye om musikk og som du kan spørre og få hjelp av til alt mulig. Variasjonen i instrumenter, talent og kompetanse er stor, noe som skaper ett godt miljø oss studenter imellom, seir han. 

- Det samme gjelder lærerne. Ikke bare besitter de spisskompetanse på sine respektive instrumenter og er gode lærere. Mange av dem er også aktive utøvende musikere. Overfor oss som går på utøvende studiespesialiseringer stresser de derfor viktigheten av alle aspekter rundt det å være en utøvende musiker. Det er for eksempel skikkelig inspirerende å ha en lærer som nettopp er kommet tilbake fra en treukers turné ute i verden. Det motiverer veldig.  

Portrettbilde av mann utendørs

VEIEN VIDERE: Som snart ferdig masterstudent har Mathias Degnepoll Øren mange muligheter. – Det er litt skummelt å måtte ta ansvaret selv for videre karriere. Men samtidig gleder jeg meg, sier han.

Stilles krav 

Samtidig som det er mye hjelp og støtte å få, er han også klar på at det stilles krav til både han og medstudentene hans underveis i studiene. Ingen blir gode uten å arbeide for det. Det hjelper å ha talent, men god og jevn innsats er det som gir størst uttelling. 

-   Noe av det fine sett sånn litt mot slutten, er blandingen av å ha ting godt tilrettelagt på alle kanter for at vi som studenter skal levere et godt musikalsk produkt – samtidig som det også stilles krav til deg hele veien. For min egen del har dette helt klart styrket meg. Og det er dette jeg skal leve av nå om kort tid – det jeg har fått med meg gjennom tiden på UiA, sier Mathias Degnepoll Øren.