Anerkjent tysk musikkviter besøker UiA

Fredag 26. oktober besøker Joachim Dorfmüller institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA. Dorfmüller er en anerkjent tysk musikkviter, Dr. Phil. Habil og tidligere utøver av rang på både kirkeorgel og piano. Han er også utnevnt til Fortjenstorden - Ridder av 1. klasse.  Gjesteforelesningen foregår i sal 3 fra 12-13.

Joachim Dorfmüller har en imponerende merittliste.

Hans tilknytning til Norge begynte tidlig på 1960-tallet med arbeidet på sin doktorgrad med tittel: Studien zurnorwegischen Klaviermusik 1900-1950 som var ferdig I 1970 som omfattet studier av klavermusikk av Fartein Valen, Harald Sæverud og Klaus Egge. Han har konsertert over store deler av verden siden han begynte i 1964, skrevet mange forskningsartikler, gitt forelesninger i skoler, akademier og universiteter i Tyskland og utenlands, og dessuten veiledet et 100-talls doktorgradsstudenter.

Hans tilknytning til Kristiansand og Norge er synliggjort gjennom mange års samarbeid med Professor og musikkviter Finn Benestad, Kristiansand (som ble æresdoktor i Münster i 1996), med Professor, Fil.dr., Dr. Phil. h.c. Per Kjetil Farstad (som ble æresdoktor i Münster 2014), gjennom forelesninger og konserter i Vest- og Aust Agder og Norge forøvrig, som hovedopponent under den første Dr. Philos disputas (ved Fakultet for kunstfag) ved UiA i 2011, som medlem av Agder Vitenskapsakademi (siden 2004), gjennom tildeling av Christian Quarts fortjenesteorden i 2011, og utnevnlese til "Ridder av første klasse" av den Kongelige Norske Fortjenstorden i 2016.

Både som pedagog ved tyske musikkhøgskoler og universitetet i Münster, som musikkviter og utøver har han satt spor etter seg. Hans store fortjeneste sett fra Norge er hans utrettelige kamp og vilje til å utbre norsk musikk generelt, men norsk klaver- og orgelmusikk spesielt i Tyskland og ellers I Europa. Denne interessen for norsk musikk fikk han gjennom sitt nevnte doktorgradsarbeid, og i 1995 var han primus motor i opprettelsen av den årvisse “EDVARD GRIEG FESTIVAL” ved Westfällische Wilhelms-Universität i Münster, Tyskland. Her ble han festivalens president, og nå i 2018 går den 23. festivalen for utbredelse av Grieg og norsk musikk av stabelen, fortsatt med Joachim Dorfmüller som president. I 1998 ble han tildelt forskningsstipend fra Det Norske Vitenskapsakademiet for arbeidet Edvard Grieg in National and International Culture (1998).

Allerede I 1964 turnerte han i 21 europeiske land med konserter på orgel og piano, derav konserter i ti norske byer, blant annet sammen med den norske sangeren Helge Birkeland. Han har siden den gang årvisst turnert og holdt foredrag i Norge. Han er medlem av Agder Vitenskapsakademi og samarbeider med musikkolleger på bl.a. på Sørlandet og ved Universitetet i Agder. Tidligere samarbeidet han med de norske professorene og musikkviterne Finn Benestad og Dag Scheldrup-Ebbe, samt Dr. Philos Arne Stakkeland. Hans merittliste er intet mindre enn imponerende.