Vinneren av Fakultet for humaniora og pedagogikks formidlingspris 2022 er Ingrid Lund!

Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk ved UiA og har i mange år ledet flere forskningsprosjekter. Lund mottok formidlingsprisen 2. desember 2022.

Ingrid Lund
Årets vinner er Ingrid Lund

I juryens vurdering ble det spesielt lagt vekt på at arbeidet til Ingrid Lund er samfunnsaktuelt og formidles i mange ulike kanaler. Ifølge Lund selv er det viktig å benytte seg av ulike kanaler fordi da kan kunnskapen som er skapt i forskningen nå ut til flest mulig.

Forskningsformidling burde være bredt og nå ut til mange

- Det gleder meg at fakultetet verdsetter den mangfoldigheten i formidling som jeg er opptatt av. Min forskning de siste femten årene er knyttet til trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Dette er en tematikk som er tett på praksis, den berører og er en del av en stadig pågående samfunnsdebatt. Da blir det viktig at forskningen når ut til mange.

Årets prisvinner

Man finner arbeidet til Lund i alt fra podkast og film, til samfunnsdebatter, kronikker og internasjonale- og nasjonale tidsskrifter. Hun gir også en honnør til UiA og fakultet for humaniora og pedagogikk som vektlegger formidling på denne måten gjennom en pris som synliggjør og oppmuntrer forskere til å formidle forskning på ulike arenaer.

Viktig å tenke gjennom hvordan man formidler arbeidet

Lund trekker frem at akademia er blitt beskyldt for å være litt fremmedgjørende for folk flest, men sier at det meste kan forklares så lenge man gjør det på en god måte.

- Man behøver ikke alltid å bruke så veldig mange fine ord, om ulike fenomener, teorier, og ulike forståelser som kan virke komplisert og sammensatt. Kunnskapsbasen kan føre til konkrete tiltak, som vil gjøre at barn og unge, skoler og barnehager, samt også familiers liv, kan ha mulighet til å bli bedre. Og akkurat derfor mener jeg formidling er helt sentralt.

Juryen la vekt på at vinnerens faglige virksomhet, enten det er undervisning, forskning eller formidling, springer ut av et dypt humanistisk og pedagogisk engasjement for menneskeverdet. Noe av den siste forskningen til Lund samstemmer utvilsomt med juryens vurdering.

Forskningsprosjekt om dialog

- Mobbing har ganske dystre tall og det er nettopp i samfunnsdebatten om «hva skal vi gjøre for å forebygge mobbing», forskningsbasert kunnskap kan gi svar som kan være til konkret hjelp. Når jeg formidler er det ikke bare enveiskommunikasjon, men en kommunikasjon med feltet og verden der ute, som kan gi meg tilbakemelding på hva som er viktig, hva de kjenner seg igjen i, hva de ønsker mer kunnskap om og hva de er kritiske til. Dette igjen gir meg som forsker en unik mulighet til stille nye spørsmål som igjen kan gi svar tilbake til praksis. Denne synergi-effekten oppstår i det en inngår i dialog med praksisfeltet.

Lund sitt seneste forskningsprosjekt handlet i hovedsak om dialog i forebyggende arbeid mot mobbing. Prosjektet foregikk over en tidsperiode

på seks år. Der tre av årene var i barnehager, og de tre siste i skolen. Det var et samarbeid med lærere, elever og elevenes foreldre.

- Kommuner i hele landet anvender denne modellen i sitt forebyggende arbeid for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Gjennom en digital løsning blir forskningsresultater en modell, og en formidlingsform som når mange.

Vi gratulerer professor Ingrid Lund med fakultetets formidlingspris for 2022!

Skrevet av Stian Refsland

Bilde 1: UiA