Vil ha helårig faglig mentorordning for alle nye studenter

Studenter som begynner på UiA skal få en så faglig god start på studiene som mulig. Det er fellesmålet til de fem mentorordningene som til nå er etablert ved universitetet.

Deltakerne på møtet i forrige uke, foto
STYRKER STUDENTENE: Deltakerne på møtet i forrige uke. Fra venstre: Halvard Øysæd, Thomas Gjesteland, Gro Hodne Gundersen, Torstein Folkedal Hansen, Sara Werling Sørstrand, Franziska Maria Vogler, Olea Norset, Ann Kristin Skjølingstad, Maria, Elna Svege, Leif Arne Løhaugen, Lillian Egelandsaa, Ole Thomas Grimsli. (Foto: John Olav Bjørnestad)
John Olav Glastad Bjørnestad, profilbilde

John Olav Glastad Bjørnestad

– Erfaringene fra de ulike faglige mentorordningene vi har i dag er så gode at vi mener det bør etableres en felles faglig fadderordning ved UiA for alle som begynner å studere her, sier avdelingsdirektør John Olav Glastad Bjørnestad ved universitetets Senter for læring og undervisning

Torsdag 9.januar kom han, ledere og medarbeidere fra de til fire nå igangsatte mentorordninger ved UiA (FYSE, MatRIC, God start og PEER) samt Fadderordningen og Læringsassistentprogrammet ved UiA sammen i et heldags arbeidsmøte for å se på muligheter for økt samarbeid og bredere forankring av mentorordningene ved universitetet.

I tillegg var Studentorganisasjonen i Agder (STA) representert med nestleder Olea Norset.

På møtet ble det tatt opp mange ulike problemstillinger, der tre av problemstillingene ble særlig diskutert:

• At arbeidsmøtet ønsker en felles mentorordning/ introduksjonsprogram for alle fakultet med en felles del og en fagspesifikk del.
  • At det må arbeides videre med en avklaring av begrepsbruk i forbindelse med mentorordningen/studentassistent/læringsassistent-programmene ved UiA.
  • At man må se på mulighetene som den ordinære fadderordningen sammen med en faglig mentorordning kan bidra med for at de nye studentene får en best mulig start ved UiA.

Startet på Fakultet for teknologi og realfag

Selve ideen bak en faglig mentorordning for nye studenter kommer fra FYSE, som står for First Year Study Environment. Dette er et prosjekt lansert av Fakultet for teknologi og realfag der målet er å bedre nye studenters trivsels- og læringsmiljø på campus.

– Fakultetet ønsker selvsagt at alle nye studenter skal få en så god start på sine studier som mulig. Samtidig kan møtet med høyere utdanning og studenttilværelsen være utfordrende. Gjennom ordningen ønsker derfor fakultetet å tilby studenter en faglig fadderordning gjennom hele første studieår, for på den måten å hjelpe dem både med å finne seg til rette på campus, og til å mestre studiene best mulig, sier John Olav Glastad Bjørnestad.

Tilsvarende ordninger er nå også etablert ved Fakultet for humaniora og pedagogikk (God start), ved Fakultet for samfunnsvitenskap (PEER), samt i MatRIC (Senter for forskning, innovasjon og koordinering av matematikkundervisning og -læring), der deler av senterets arbeidsområder sammenfallende med formålet om å bedre nye studenters trivsels- og læringsmiljø.

Mentorrekruttering og oppgaver

På møtet gikk deltakerne også gjennom felles retningslinjer for hvem som kan bli student-mentorer, og hva de gjør.

– Konkret kan dette gjøres ved at det «lyses ut» stilling som studentmentor, eller studentcoach som noen også kaller det. Krav til søker er at vedkommende har fullført første studieår, samt ønsker og har interesse av at nye studenter får etablert et sosialt og faglig fellesskap, sier John Olav Glastad Bjørnestad.

Etter ansettelse gjennomgår mentor/coach et introduksjonsprogram som forbereder dem inn den nye rollen. Hver mentor/coach får deretter ansvar for oppfølging av en eller to studentgrupper gjennomsnittlig bestående av ca. 10 studenter/gruppe. Oppfølgingen foregår noe ulikt innen ulike fagretninger, men har i alle tilfeller også et faglig innhold.

Felles tiltak våren 2021

De ulike mentorordningene for studentene ved UiA vil nå fortsette samarbeidet gjennom regelmessige møter. Videre er målet at de skal starte gjennomføringen av felles tiltak våren 2021.

– Mentorordningen er med andre ord etablert på UiA, selv om ikke alle fakulteter er representert ennå. Arbeidet fremover vil bestå i å utvide samarbeidet i retning mot å etablere en felles faglig mentorordning for studentene på UiA på sikt, sier John Olav Glastad Bjørnestad.