Fra konferansen
Eli Marie Drange

Vil få fremmedspråksundervisning frem i lyset

Institutt for fremmedspråk og oversetting vil sette fremmedspråksundervisning på kartet med konferansen «Fremmedspråksundervisning og læring i det 21. århundre».

Konferansen arrangeres torsdag 12. og fredag 13. april på Universitetet i Agder, campus Gimlemoen.Det blir både foredrag, workshops og paneldebatt, med mange spennende temaer på menyen. I løpet av de to dagene kan du for eksempel lære mer om fordelene ved økt nettbasering i fremmedspråk, bruk av digitale hjelpemidler i språkstudier og om hvordan en skal arbeide med elevenes motivasjon i fremmedspråk.Eli-Marie Danbolt Drange, førsteamanuensis og studiekoordinator for spansk ved Institutt for fremmedspråk og oversetting, er arrangør for konferansen.- Med disse konferansene og tidsskriftet vårt vil vi sette temaet på kartet, og gjøre det mer betydningsfullt å holde på med fremmedspråk", sier hun.Drange mener Norge i større grad bør satse på forskning innenfor dette feltet:-Det bør ikke være sånn at man bare trenger en lærer i fremmedspråk. Man må også ha interesse for utvikling innenfor fagfeltet.

Et begrenset fagfelt

Konferansen arrangeres en gang annet hvert år og det blir fjerde gangen nå i 2018.Ideen til konferansen kom fra forskergruppen «Forum for fremmedspråksdidaktikk» ved Institutt for fremmedspråk og oversetting og deres web-tidsskrift, «Nordic Journal of Modern Language Methodology», danner bakgrunnsteppet for konferansen:– Da vi lanserte tidsskriftet tenkte vi at vi måtte arrangere en konferanse i tillegg. Dermed arrangerte vi vår første konferanse i 2012, sier Drange.For hver konferanse presenteres et nytt tema med fokus på fremmedspråksundervisning. Bakgrunnen er at fremmedspråklig undervisning er et begrenset fagfelt i Norge, som mange allikevel underviser i. Målet er å ha en samlingsplass der fagfolk kan presentere det de holder på med – og inspirere og bli inspirert av andre som holder på med det samme.

Flerspråklige foredrag

Det blir både nasjonale og internasjonale foredragsholdere å se på UiA. I år kommer det blant annet to plenumsforedragsholdere fra Tyskland og en fra Finland.Prof. Dr. Torben Schmidt fra Leuphana University i Tyskland skal holde foredraget «Digital learning of foreign languages» med fokus på blant annet appen Duolingo.Dr. Valentin Werner fra University of Bamberg i Tyskland skal dele sin kunnskap om «Pop music and foreign language learning», og Lea Meriläinen, PhD. ved University of Eastern Finland, skal snakke om «Changes in English as a foreign language in Finland».– Ved å ha internasjonale foredragsholdere får vi inn nye perspektiver. Man kan fort bli litt blind på det man gjør i Norge, sier Drange, og legger til at det i tillegg finnes perspektiver på fremmedspråk som enda ikke er forsket på nasjonalt, slik som for eksempel bruk av appen Duolingo.Lærere fra både grunnskolen og universiteter, samt forskere, er invitert til konferansen. I tillegg er den spesielt relevant for lektor- og PPU-studenter.– Vi har deltakere fra hele Norge, blant annet Tromsø, Trondheim og Halden, forteller arrangøren, som er veldig fornøyd med årets program.45 personer er påmeldt til konferansen. Er du nysgjerrig, men ikke påmeldt, er du likevel hjertelig velkommen til å høre på de ulike innleggene som skal presenteres. Men vær obs på språket; noen av innleggene holdes på norsk og engelsk, mens andre er på spansk eller tysk.

Skrevet av: Kamilla Rudberg