Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Sunn skepsis til skolereformer

New Public Management med målstyring og testregimer er på vei ut, sier Ingunn Elisabeth Stray. Ifølge den nyslåtte doktoren vil læreplanen i 2020 preges av den nye pedagogiske retningen som kalles dyp læring.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingunn Elisabeth Stray

Det blir mindre målstyring og resultatorientering i skolen framover. Inn kommer dyp læring, en ny pedagogisk tenkning som er under utvikling. Det må universiteter, pedagoger og skoleeiere forberede seg på, sier Ingunn Elisabeth Stray.

Les resten av artikkelen

Det er forskjell på lærere og lysten deres til å hoppe på globale trender i utdanningspolitikken. Holdningene er farget av blant annet lokal kultur, og når reformidéer skyller inn over landet holder lærerne fast ved den norske enhetsskolens idealer, viser Ingunn Elisabeth Strays avhandling.

Hun disputerte for ph.d.-graden i pedagogikk med avhandlingen "Teachers’ ways in times of fluidity – idiosyncratic cultural responses to global educational reform movements" 11. januar 2018.

Mer fra avhandlingen og disputasen