Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Studentene får skinne på masterseminar

Onsdag og torsdag presenterer 20 studenter masteroppgavene sine i samfunnskommunikasjon. – Dette er en dag der studentene skal få skinne, sier Gunhild Kvåle, emneansvarlig for masteroppgaven.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Masterstudentene, Maiken Mathisen og Arne Borgersen
Masterstudentene, Maiken Mathisen og Arne Borgersen

Etter å ha brukt mange timer på egenhånd og med veilederen sin på oppgaven, skal studentene få vise frem det spennende de har holdt på med til nå på seminaret.–  ­Jeg synes alltid slike presentasjoner er veldig spennende. Det kommer alltid frem nye perspektiver og tanker, sier Kvåle.  For selv om hun som emneansvarlig har oversikt over de overordnede temaene studentene skriver om, vet hun enda ikke konkret hvordan hver enkelt har gått frem. Onsdag og torsdag skal hver student holde et foredrag på ti minutter på campus Kristiansand. Dette blir gjort både for at studentene skal få litt trening i muntlig formidling, og for at det de skriver om skal bli formidlet ut.  – En kortform på ti minutter betyr at de må mestre å presentere konsist og klart, poengtert og tydelig. Samtidig er ti minutter såpass lenge at de også må ha et innhold, legger Kvåle til. 

Nervøse, men skjerpet

Arne Borgersen og Maiken Mathisen er to av studentene som skal presentere masteroppgaven sin denne uka. Begge to har kjent på nervøsiteten i forkant. –  Men det er bra å være nervøs, da blir man skjerpet, sier Borgesen.Både han og Mathisen har fått inspirasjon av praksisplassene de har hatt gjennom studiet, og har til nå jobbet mye selvstendig med oppgaven.  – Man er veldig opptatt i en boble, før man plutselig går ut av komfortsonen. Samtidig som at man kanskje er litt redd for at folk ikke synes det man presenterer er interessant, er det en veldig lærerrik prosess, sier Mathisen. Begge studentene synes det er en fordel å presentere masteroppgaven underveis i løpet, i motsetning til å forsvare den når den er ferdig skrevet. Etter hvert foredrag åpnes det for spørsmål og kommentarer fra salen.  De kan øke sin kompetanse ved å innhente erfaringer fra eget miljø. 

Vil knytte 1. og 2. år sammen

Opplegget har vært en del av programmet samfunnskommunikasjon siden det startet opp i 2011. Presentasjonen må være bestått før studenten kan få avsluttende vurdering, men masteroppavene skal ikke leveres før 1. juni.Nytt i år er at masterseminaret avholdes som et fellesseminar for studenter på 1. og 2. år på masterprogrammet i samfunnskommunikasjon. Man starter nå opp i første semester med et oppstartsseminar, som fungerer som et kick off på hele programmet. Her kommer det aktører fra kommunikasjonsbransjen innom. Ulike forelesere presenterer seg og tidligere studenter stikker innom.– Det er det første møtet med fagfeltet de skal inn i. Så det er fint at de også på slutten av semesteret kan møtes igjen på et stort seminar. Men denne gangen er det studentene som er de faglige ressursene, forteller Kvåle, som håper tiltaket kan knytte de to årskullene tettere sammen.

Stor spredning

Kvåle sier det er stor spredning i hva studentene har valgt å skrive om i år. En del skriver i tilknytning til praksisen de har hatt, mens andre tar opp temaer som har vært høyt oppe i samfunnsdebatten. Minst tre av oppgaven handler om #MeToo i ulike sammenhenger.– Dette er et masterprogram som gjør at mange studenter kan bruke samfunnsengasjementet sitt, sier Kvåle.  Hun roser i tillegg studentene for å være nytenkende.  –  Ofte ser en at de kan ta opp ting som det ikke så mye forskning på. Så er det også sånn at studentene er yngre enn etablerte forskere, og kan oppdage andre samfunnsfelt enn det etablerte forskere gjør, sier Kvåle, og nevner at en masterstudent er i skjæringspunktet mellom å være student og forsker når han eller hun skriver masteroppgaven sin.

Skrevet av: Kamilla Rudberg