Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Kjemper om plassene på master i spesialpedagogikk

Masteren i pedagogikk splittes i to. I år har studentene søkt seg til en master i pedagogikk eller en master i spesialpedagogikk. Det har ført til gode søkertall.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Studieprogramlederne Jorunn Midtsundstad og Anne Dorthe Tveit med masterstudentene, Elin Frivold Kostøl og Jørgen Dyrop
Studieprogramlederne Jorunn Midtsundstad og Anne Dorthe Tveit med masterstudentene, Elin Frivold Kostøl og Jørgen Dyrop

Tidligere var masteren i pedagogikk delt inn i to fordypningsprogram; en i spesialpedagogikk og en i didaktikk.

– Vi var derfor veldig spente på søkertallene i år. Men det er blitt gjort en kjempejobb med å utvikle de nye masterprogrammene, sier Jorunn Midtsundstad, studieprogramleder for masteren i pedagogikk.

For søkertallene er gode: hele 226 førsteprioritetssøkere vil kjempe om de 20 studieplassene på masterprogrammet i spesialpedagogikk i år. Det er størst søkertall i forhold til antall studieplasser på Universitetet i Agder med 11,5 førsteprioritetssøkere per studieplass. Ifølge Midtsundstad er det i tillegg 29 studenter som har masterprogrammet pedagogikk som førsteprioritet, mens 90 søkere har masteren som andreprioritet. Håpet er at de som ikke kommer inn på spesialpedagogikk vil velge pedagogikk i stedet.

Tilbyr mer bredde

– Tallene er vi veldig fornøyde med. Vi ønsker en bredere master som er relevant for flere enn de som skal jobbe i barnehager og på skoler. Det er også relevant for dem som skal jobbe med blant annet sykepleie og barnevern. Det er veldig etterspørsel på kompetanse på dette feltet, forteller Midtsundstad. Også masteren i spesialpedagogikk sikter seg mot å tilby mer bredde, og ønsker å appellere til de som for eksempel vil ende opp i PP-Tjenesten eller Hjelpetjenesten.

– Det er behov for spesialpedagogisk kunnskap, og det er et veldig relevant fagområde, sier Tveit. Initiativet til det nye masterprogrammet i spesialpedagogikk kom nemlig etter en synlig etterspørsel etter mer spesialpedagogikk ute i arbeidslivet.

– Vi tilfredsstiller et behov som finnes i barnehagene, på skolene og i arbeidslivet. Jeg tror det er grunnen til de gode søkertallene, sier Anne Dorthe Tveit, studieprogramleder for masteren i spesialpedagogikk.

Intern konkurranse

Studieprogramlederne forteller at de får hard konkurranse om masterstudentene internt på UiA nå som alle lærerutdanningene har blitt masterløp. Nå satser de på å friste studentene med praksisplasser og gode workshops gjennom linjeforeningen Sophia.

– På UiA er det veldig gode forelesere og veiledere. Vi er opptatt av å ha et godt læringsmiljø og et godt studentmiljø, sier Midtsundstad.

Det gode læringsmiljøet kan studentene Elin Frivold Kostøl (35) og Jørgen Dyrop (25) bekrefte. Begge går på den nåværende masteren i pedagogikk og har valgt retningen spesialpedagogikk.

– Dette er et kjempeinteressant emne. Det er blitt mer fokus på at arbeid med barn har behov for mer spesialpedagogikk, sier Køstol, som skal levere masteroppgaven sin i år.

Dyrop er på sin side snart ferdig med første år av mastergraden. Han har fireårig lærerutdanning fra før av, men ønsket mer faglig påfyll. Valget falt derfor på en master i pedagogikk.

– Interessen for læring var hovedmotivasjonen for å søke på dette programmet. Jeg har ikke hatt noe spesialpedagogikk tidligere, så det så jeg på som en gyllen mulighet. Jeg føler jeg har utviklet med mest faglig i løpet av dette året, sier han fornøyd.

Tekst: Kamilla Rudberg