Hva må til for å være lærer i 2018?

Forskere og pedagoger fra hele verden kommer til UiA for å få svar.

Instituttleder Inger Marie Dalehefte (t.v.), førsteamanuensis Heidi Omdal og førsteamanuensis Esther Tamara Canrinus er blant dem som står bak konferansen, foto.
Instituttleder Inger Marie Dalehefte (t.v.), førsteamanuensis Heidi Omdal og førsteamanuensis Esther Tamara Canrinus er blant dem som står bak konferansen.

Fra 12-15. juni arrangeres «Teaching and teacher education», en internasjonal konferanse for pedagoger og forskere.

Lærerrollen er i endring. Nyvinninger i teknologi og pedagogikk, utfordringer i multikulturelle klasserom og lærerutdanning i ustødige demokratier er blant temaene på konferansen.

Video eller papir?

- Vi skal ha en egen sesjon om tilbakemeldinger via video. Det blir nå prøvd ut istedenfor skriftlige tilbakemeldinger. Spørsmålet er om det er bedre. Det er det delte meninger om, men noen elever kan ha en klar fordel av slik tilrettelegging, sier førsteamanuensis Esther Tamara Canrinus ved institutt for pedagogikk på UiA.

Hun er selv en av dem som skal forelese om dette temaet.

Førsteamanuensis Heidi Omdal fortalte nylig om sin forskning på God Morgen Norge. På UiA-konferansen skal hun fortelle om å sikre myke overganger mellom forskjellige stadier av utdanning, som fra barnehage til skole, barneskole til ungdomsskole, ungdomsskole til videregående og ut i arbeidslivet.

- Hvordan planlegger vi og finner gode rutiner for overganger? Dette er veldig viktig for spesialpedagoger, for å forebygge en rekke problemer som kan oppstå, sier hun.

Første gang i Kristiansand

Konferansen har over 140 forskjellige foredrag, med bidragsytere fra hele verden. EARLI-konferansene holdes i flere europeiske byer, men er for første gang i Kristiansand. Tilsvarende konferanser arrangeres rundt om i Europa, og er en del av The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Organisasjonen har over 2000 medlemmer fra flere enn 60 land, og er Europas største utdanningsorganisasjon.

- Det er stor konkurranse om å få konferansen til sin by, og de ser gjerne etter et sted som kan tilby det lille ekstra. Norge er for mange eksotisk, og vi arrangerer også en båttur i skjærgården for å vise frem Sørlandet. Konferansen gir oss mange muligheter videre, og jeg håper deltagerne benytter sjansen til å bygge nettverk for videre læring og forskning, sier instituttleder på Institutt for pedagogikk, Inger Marie Dalehefte.