Mentorer fra God Start
Universitetet i Agder

Gøy at fakultetet prioriterer studentvelferden

Med regjeringens påbud om utelukkende digital undervisning frem til 19. januar ble mange studenter tvunget til å forlenge juleferien. Da tok blant annet Fakultet for humaniora og pedagogikk grep, og tok direkte kontakt med studentene sine for å høre deres tanker. - En vinn-vinn-situasjon, sier prosjektkoordinator Torstein Folkedal Hansen.

2. januar i år besluttet regjeringen at all høyere utdanning skulle foregå digitalt frem til siste halvdel av januar. I samme åndedrag anbefalte forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Aasheim at studentene ikke reiste tilbake til studiestedene i første omgang, på grunn av den daværende økende smitterisikoen.

Ute av stand til å kunne reise tilbake til studiestedet på planlagt tidspunkt kan påvirke enhver. For å finne ut av hvordan studentene ved Fakultet for humaniora og pedagogikk taklet situasjonen, fant fakultetet rett og slett frem telefonlisten og ringe studentene selv. Fakultetsadministrasjonen fikk oppdraget sammen med studentmentorer fra God Start.

Mentorprosjektet - med mål for å sørge for en god introduksjon til studenthverdagen for nye studenter, består selv av erfarne studenter. Det var disse, kombinert med faste ansatte, som fikk oppdraget med å ta opp telefonene og finne ut av hvordan førsteårsstudentene hadde det.

Torstein Folkedal Hansen

-       Vi er nå på andre semester av et veldig spesielt studieår på grunn av covid-19. Mange sitt første studieår har jo vært drastisk annerledes enn de kanskje så for seg. Frafall er selvsagt en ting vi er bekymret for, men det at studentene til syvende og sist har det bra etter forholdene, og får informasjon om tilbudene som er tilgjengelig var en av hovedprioritetene, sier prosjektkoordinator Torstein Folkedal Hansen.

Totalt ble 700 studenter oppringt, og resulterte i rundt 500 samtaler. Det var førsteårsstudentene på årsstudium- og bachelornivå ble prioritert, fordi hele studietiden deres hittil har vært kraftig påvirket av covid-pandemien. Gruppa forsøkte også å ringe studentene to ganger til sammen.

-       Målet med samtalene var å høre hvordan studentene hadde det. De aller fleste studentene syntes det var hyggelig at vi tok kontakt med dem.

Noen av de oppringte studentene hadde det fint med tiltakene, mens andre fant denne nye hverdagen veldig annerledes:

-       Mange studenter fra andre byer hadde ikke kommet tilbake til kristiansand, og hadde derfor venner og/eller familie rundt seg, noe som fungerte greit for dem, sier Folkedal Hansen, og fortsetter:

-       Noen har ting de ønsker å snakke om, mens andre ikke ønsket å bruke denne kanalen. Dette var selvsagt helt ok. De som ringte rundt, likte dette godt fordi de da fikk et innblikk og en forståelse for hverdagen til ulike studentgrupper, og hadde mange hyggelige samtaler.

En undersøkelse gjort av Folkehelseinstituttet gjort rett før årsskifte viste at én av tre studenter på landsbasis har vært ensomme under koronapandemien. Det er derfor viktig at universitetene prøver å ta vare på studentene sine:

-       Jeg, som tidligere student og nåværende ansatt syntes det er veldig gøy at fakultetet prioriterer studentvelferden. Det var en vinn-vinn-situasjon. De som ble oppringt ble glade for henvendelsen, og de som ringte virket stolte over å være med på det, avslutter Folkedal Hansen.