God Start for filosofi-studenter

Fakultetet for humaniora og pedagogikk satser på å skape gode menneskemøter og trygghet i studiehverdagen for fakultetets studenter. Ved å ha faste grupper får studentene en trygghet og sosial tilhørighet i tillegg til et sted for faglige drøftinger, noe som gjør det lettere å komme igjennom studiene.

God Starta gruppe
Mentor Charlotte Ekroll leder samling

God start mentorene har en solid opplæring innen menneskemøtekompetanse, gruppeledelse og studiestrategi som gir de gode verktøy i møte med de nye studentene. Spesielt menneskemøtekompetanse er avgjørende for mentorene våre.

Brenner for å redusere ensomhet

Charlotte Ekroll fra Flekkefjord er én av mentorene ved God Start ordningen. Hun er gruppeleder for filosofi-studenter som går førsteåret. Ekroll studerer på tredjeåret ved UiA, men som fersk student var det en brå overgang fra videregående skole til universitetet.

- Jeg hadde veldig lyst til å bidra med å redusere ensomhet blant studentene. Det er veldig mange som starter på studiet og går gjennom studieløpet sitt som er ensomme og føler seg alene. Det går kanskje en uke eller flere der de egentlig ikke møter på andre, bortsett fra i forelesninger. Derfor er bra å kunne ha et fast møtepunkt med medstudenter, der man kan både være sosial og og få faglig støtte. Det er givende å kunne være en person som hjelper andre med det.

- Det å kunne lede en gruppe er veldig nytt og skummelt, samtidig som jeg synes det er gøy. Man vokser veldig mye på det å være mentor, sier Charlotte.

Det er givende å være mentor

- Det har gått bra så langt! Jeg har fått gode tilbakemeldinger fra gruppa om at de liker oppleggene jeg har. Det er studentene selv som velger tema, men det er fint å kunne leve opp til forventingene deres. Jeg gleder meg til å se gruppen hver gang og det er koselig å se de snakke sammen og at praten går lett dem imellom. Fokuset mitt ligger også på at de skal føle seg trygge i gruppa og at de kan komme som de er å være seg selv.

- Jeg får jo erfaring i det å lede en gruppe, noe jeg ser på som veldig verdifullt. Man blir veldig kjent med seg selv, ansvaret man har for gruppa og det å sette grenser for hvor det ansvaret går. Det kan fort være at man kjenner litt mye på at man har ansvar for at folk har det bra og presterer på studiet, men jeg prøver bare å tenke at jeg har en påvirkningskraft og jobber innenfor den, som igjen forhåpentligvis hjelper studentene positivt, sier Charlotte.

Studentenes erfaringer

Vegard Ødegård Johansen og Mahbod Javaheri er to av studentene i filosofigruppen. De synes det er et hyggelig tilbud som pusher dem til å bli kjent med hverandre. Mahbod mener at det er bra å få forskjellige ideer og studieteknikker fra andre.

Filosofistudenter Vegard og Mahbod

- Dersom man har et ønske til å forbedre seg å få innblikk i andre folk sine teknikker og studiemetoder å se om de funker for deg selv, så er dette veldig å anbefale, forteller Mahbod.

Begge er fornøyde med God Start så langt, og mener det har stått bra til de passe høye forventningene de hadde. Vegard ble med for å få en sosial arena med folk som har andre perspektiver enn han.

- Jeg ville anbefalt det til nye studenter, definitivt. Det har vært veldig greit å få innblikk i hvordan universitetshverdagen er, sier Vegard.

Tekst og bilde: Stian Refsland