Humaniorakonferansen

Arrangerer konferanse om humaniora og samfunnsutfordringene

Hva er humanioras samfunnsmessige betydning og verdi? Dette er et sentralt spørsmål når Fakultet for humaniora og pedagogikk for første gang arrangerer Humaniorakonferansen med tema ”Humaniora og samfunnsutfordringene”.

Konferansen er et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Agder og Norges forskningsråd og finner sted 6.-7. september 2018. Sunniva Whittaker, dekan ved Fakultet for humaniora og pedagogikk, sier at konferansen er en direkte respons på Humaniorameldingen:

Sunniva Whittaker

Sunniva Whittaker, Dekan

– Vi ønsker å vektlegge relevans og synliggjøre hvordan humanistisk forskning kan bidra til å forstå og løse de store samfunnsutfordringene, forteller hun.

Store navn

På konferansen vil det tas opp relevante problemstillinger som dreier seg om humaniorafagenes plass i samfunnet og humaniora i møte med aktuelle samfunnsutfordringer. For hva er egentlig humanioras samfunnsmessige betydning? Hvordan bidrar humaniora inn mot andre temaområder? Og hva kan andre disipliner lære av humaniorafagene? Dette er spørsmål som blir sentrale på høstens konferanse.

Konferansen vil bestå av bolker med forskjellige temaer som berører humanioras forhold til ulike samfunnsområder. Blant temaene som vil tas opp er demokrati, kunst, helse, konflikt, miljø, rettssamfunn og teknologi.

– Vi har vektlagt forskningsområder som står sterkt på fakultetet, og samtidig inviterer vi inn forskere fra andre institusjoner, forteller Whittaker.

Blant hovedtalerne vil man blant annet kunne høre professor Helen Small fra University of Oxford om ”The Value of the Humanities”, professor Gary Morson fra Northwestern University om ”What economics can learn from the humanities” og professor Helle Porsdam fra København universitet om ”Menneskerettigheter og kulturelle rettigheter”.

– For min del vil hovedproblemet bli å velge mellom de ulike parallellsesjonene, for det er så mye spennende som tas opp! sier Whittaker med et smil.

Inviterer inn masterstudentene

Målgruppen for konferansen er hovedsakelig de vitenskapelig ansatte ved Universitetet i Agder og på andre norske institusjoner. Allikevel sier Whittaker at konferansen også vil være interessant for mastergradsstudenter:

– Vi ønsker å invitere inn masterstudentene på disiplinstudiene, som eksempelvis lektorprogrammet. Det er viktig at masterstudentene klarer å sette sine studier inn i en bredere ramme.

For mer informasjon om program og påmelding, se konferansens eget nettsted.

Skrevet av: Ingvild Helle Hagen