Trenger flere praksissteder for folkehelse og ernæring

– Disse studentene har mye å bidra med, sier studieprogramleder Tormod Bjørkkjær.

Bildet viser student Siri Hagland.
Studenter som Siri Hagland trenger flere praksisplasser til neste år. – Vi bidrar med et helhetsperspektiv som få andre studier har, sier Hagland.

Høsten 2023 skal en rekke folkehelse- og ernæringsstudenter ut i praksis. Praksisperioden skal gi studentene innsikt i folkehelsearbeid på ulike arenaer og til ulike målgrupper. Studentene skal også få mulighet til å observere og bidra i arbeidet som foregår på praksisstedet.

– Vi er i kontakt med mange som ønsker å ha studenter i praksis, men vi trenger flere. Vi håper at vi kan få nye samarbeidspartnere, for studentene har mye å bidra med, sier Bjørkkjær.

To retninger, samme praksisperiode

Folkehelsearbeid-utdanningen ved Universitetet i Agder har pågått i 16 år, og folkehelsekompetanse har blitt stadig viktigere for samfunnet. Spesielt forebyggende arbeid og helsefremmende arbeid har blitt ettertraktet. Studentene har en bred og tverrfaglig utdanning, og studentene kan også fordype seg i emner som samfunnsrettet ernæring, friluftsliv, pedagogikk, sosiologi eller samfunnsplanlegging og kommunikasjon.

Bachelorutdanningen i samfunnsrettet ernæring startet i 2022. Studentene får solid kunnskap innen ernæring, som er relevant for blant annet helsestasjoner, barnehager, skoler, SFO og forskjellige institusjoner som har ansvar for mattilbud til beboere.

Studenter fra begge utdanningene har obligatorisk praksis, som kan foregå i alt fra offentlige virksomheter til private bedrifter.

Praksisperioden varer i tre uker, og gjennomføres på høsten. Da er folkehelsearbeid-studentene i gang med sitt femte semester, og ernæringsstudentene i gang med sitt tredje semester.

Bevisstgjør

– Hos NAV jobber vi med folkehelse hver eneste dag. Derfor har vi hatt stor nytte av å ha folkehelse-studenter i praksis hos oss, sier Arve Haug, seniorrådgiver i NAV Agder.

Bildet viser Arve Haug, seniorrådgiver i NAV Agder.

Seniorrådgiver Arve Haug i NAV Agder har god erfaring med å ha studenter i praksis.

Han tror mange bedrifter jobber med folkehelse-relaterte oppgaver, uten å være klar over det selv.

– Vi driver mye med saksbehandling, men alt vi gjør påvirker folks liv. Studentene har bevisstgjort oss på folkehelse-perspektivet, og bidratt med oppdatert kunnskap. Jeg kan i aller høyeste grad anbefale andre å ha folkehelse-studenter i praksis, sier Haug.

Student Siri Hagland hadde sin praksis ved Geitmyra matkultursenter for barn i Kristiansand.

– Jeg hadde en veldig bra praksistid, hvor jeg fikk bidra og lære. Geitmyra driver med ernæring og matlaging, så det er veldig relevant for det jeg studerer, sier Hagland.

Geitmyra driver blant annet med matkurs for skoler. Her får elevene lære om hvor maten kommer fra, hva den inneholder og hvordan den lages.

– Vi bidrar med et helhetsperspektiv som få andre studier har. Det er viktig for oss å se hvordan det jobbes med folkehelse i yrkeslivet, og lære av de tiltakene som gjøres. Det blir en vinn-vinn-situasjon for både studenter og praksisstedet, sier Hagland.

– Viktig med nye øyne

Helene Gjesteland jobber som underviser ved Geitmyra, og er glad for å ha hatt studenter som Hagland innom.

Bildet viser Helene Gjesteland ved Geitmyra matkultursenter.

Helene Gjesteland ved Geitmyra matkultursenter har hatt studenter i praksis hvert år siden 2019.

– Vi ønsker stadig å utvikle oss, og da er det nyttig med nye øyne som kan løfte oss. Studentene har mange gode innspill relatert til hva de har lært på studiene. Geitmyra Kristiansand har hatt studenter alle årene siden vi startet opp i 2019, og det skal vi fortsette med. Hos oss begynner studentene med å observere hvordan vi jobber, og så gir vi dem mer og mer ansvar. Alle studentene som har vært her har bidratt i undervisningen og formidlet matglede til barna. For oss er det viktig å slippe dem til så de får vist hva de kan, sier Gjesteland.

Er din arbeidsplass interessert i å tilby praksisplass for folkehelse- eller ernæringsstudenter? Ta kontakt med seniorrådgiver Atle Slotnes på atle.slotnes@uia.no