Samarbeider med Skottland om e-helse

Universitetet i Agder har formalisert samarbeidet med University of Strathclyde om utformingen av fremtidens helsetilbud.

Fire representanter for de to universitetene viser frem avtalen. Foto.
Professor George Crooks (t.v.) og Executive Dean professor David Littlejohn fra University of Strathclyde, sammen med dekan Anders Johan Wickstrøm Andersen fra UiAs Fakultet for helse- og idrettsvitenskap og faglig leder for Senter for e-helse Andreas Prinz.

Avtalen ble formelt signert i begynnelsen av 2018 av representanter for Senter for e-helse ved Universitetet i Agder (UiA) og Digital Health and Care Institute (DHI) ved University of Strathclyde.

– UiA har samarbeidet med DHI lenge gjennom ulike prosjekter og nettverk som European Innovation Partnership on Active and Healthy Aging. Vi er glade for at vi nå har formalisert samarbeidet. Både DHI og vi legger vekt på brukernes opplevelse av helsetilbud, så det er gode muligheter for felles prosjekter, sier faglig leder for Senter for e-helse, Andreas Prinz.

Samarbeidet vil blant annet handle om teknologisk innovasjon, og samskaping mellom det offentlige, det private, akademia og befolkningen. Det er også et poeng at DHI har mandat fra den skotske regjeringen om å utvikle løsninger for e-helse, og er dermed inngangen til e-helse i Skottland.

– DHI har tilgang til brukere, bedrifter og helseforetak i Skottland, og er dermed viktig med tanke på I4Helse også, sier Prinz.

I4Helse er et nytt senter under oppføring av UiA på campus Grimstad, hvor digitalisering med kunstig intelligens og robotteknologi blir sentralt for utviklingen av fremtidens velferdstjenester.