Gaming: Mye bra, men ett stort faresignal

Gaming er en svært populær aktivitet som engasjerer menn, kvinner, barn og ungdom. Dessverre er det også mye såkalt toxic adferd på denne arenaen.

Ei jente spiller spill på pc
Både menn og kvinner utsettes for toxic atferd i ulike spill, men kvinner er særskilt utsatt, påpeker Beate Wold Hygen og Bård Erlend Solstad. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Denne artikkelen først publisert i Fædrelandsvennen.

VITENSPORTEN: I løpet av de siste årene har vi hørt om flere unge mennesker som har etablert vennskap gjennom gaming. I tillegg har mange e-sportsmiljøer blitt etablert i Norge de siste årene. I disse miljøene møtes både unge og voksne for å spille sammen med andre.

Visste du at gjennomsnittsalderen for de som gamer faktisk er over 30 år? Gaming er derfor ikke en aktivitet som er forbeholdt de yngste blant oss. Visste du også at gaming og e-sport har blitt en egen bachelorgrad ved UiA gjennom akademisk e-sport?

Big business

Det finnes spill i utallige sjangre og spillerne kan fortape seg i magiske verdener, spille på de beste fotballagene, drive med reell fysisk aktivitet, og til og med «drive sin egen bondegård». Mulighetene er mange. Gaming er ikke lenger «bare» en hobby, men for noen har det også blitt et levebrød gjennom e-sport og live-streaming.

Markedsverdien i e-sport overgikk en milliard amerikanske dollar i 2021, og Team Liquid (e-sport-organisasjon med base i Nederland) har vunnet nesten 400 millioner kroner i premiepenger. Streameren PewDiePie har over 100 millioner følgere, og han har tjent over 400 millioner kroner, blant annet på å streame seg selv mens han gamer.

I 2018 anslo verdens største investeringsbank Goldman Sachs at e-sport i løpet av 2023 vil ha et publikum på 276 millioner mennesker hver eneste måned. Det er like mye som National Football League, som ifølge omsetningstall er klodens største sportsliga.

For mange er gaming en aktivitet for å slappe av, et sted de kommer for å kose seg, konkurrere eller møte folk og være sosiale. Som på andre samfunnsmessige arenaer, er det viktig at dette er en arena som er åpen for alle som ønsker å delta. Alle skal føle at de har like mye rett til å spille de ulike spillene, samtidig som de har rett til å delta på de samme premissene som de andre.

Dessverre er det mye såkalt toxic atferd innen gaming. Denne type atferd innebærer blant annet trakassering, utestenging, juksing og ødelegging av ting i spillet for med- og motspillere. Både menn og kvinner utsettes for toxic atferd i ulike spill, men kvinner er særskilt utsatt. Tidligere forskningsstudier viser at kvinner opplever mer diskriminering basert på kjønn enn hva menn gjør, og mange kvinner har vurdert å slutte med gaming på grunn av trakasseringen de utsettes for.

Trakassering

Pew Research Centre dokumenterte nylig at av alle online-plattformer, er gamingarenaen den som er minst inkluderende ovenfor kvinner. En forskningsstudie fant at utsagn som gis av kvinner (under gaming) fikk tre ganger så mange negative kommentarer enn når de samme utsagnene gis av menn. I tillegg er det godt dokumentert at kvinner blir truet, forfulgt og seksuelt trakassert når de gamer, og at dette også er tilfellet etter at spillet er avsluttet. Kvinner som streamer seg selv når de spiller, opplever også mer trakassering enn menn. En tidligere forskningsstudie fant at kvinnelige streamere fikk 11 ganger så mange seksuelle kommentarer (i kommentarfeltet) sammenlignet med mannlige streamere.

Toxic atferd medfører at mange jenter og kvinner trekker seg unna og gamer alene, gamer uten bruk av mikrofon og benytter seg av mannlige aliaser (navn på avatar man spiller med). Dette innebærer at jenter og kvinner ikke kan delta i gaming på lik linje som gutter og menn. Muligens kan dårlige opplevelser være en medvirkende årsak til at andelen jenter og kvinner som gamer, ifølge Medietilsynet, har falt fra 76 i 2020 til 59 prosent i 2022.

Nedgangen her i Norge var størst blant jentene i aldersgruppa 15–18 år, der andelen falt fra seks av ti i 2020, til under halvparten i 2022. Det er kanskje i denne alderen man spiller mer multiplayer-spill på tilfeldig sammensatte lag, og derfor har større sjanse for å oppleve trakasserende kommentarer og oppførsel fra andre gamere.

Samfunnsproblem

Det er et samfunnsproblem at det er arenaer der enkelte har mindre adgang, eller ikke føler seg inkludert. Spillselskapene jobber kontinuerlig med å finne løsninger innad i de ulike spillene for å komme med ulike tiltak som kan løse problemene, men til syvende og sist koker det ned til hva den enkelte velger å foreta seg mens man gamer. Hva gjør vi? Hvordan forholder vi oss til andre personer? Hvordan oppfører vi oss på den digitale arenaen, og hva gjør vi dersom vi er vitne til trakassering, diskriminering eller annen dårlig oppførsel rettet mot andre?

Vi som jobber med bachelorgraden i akademisk e-sport ved UiA har fokus på problematikken i undervisningen, og Hygen skal i gang med et forskningsprosjekt finansiert av Medietilsynet «Toxic atferd i spill – et problem for alle, men verst for jenter?» i regi av NTNU Samfunnsforskning.

I tillegg hvis du, som leser av dette innlegget, har spørsmål og/eller forslag til nye forskningsprosjekter, kan de rettes til beate.hygen@samforsk.no eller til leder for forskningsgruppen akademisk e-sport, spill og spilldidaktikk Bård Erlend Solstad (bard.e.solstad@uia.no).