Tre mulige strategier knyttet til håndtering av personvernproblematikk i Bacheloroppgaver.
Ved gjennomføring av teoretiske oppgaver og litteratur-reviews gjelder de generelle forskningsetiske retningslinjer for oppgaveskriving. Det foreligger normalt ingen personvernproblematikk.
Ved gjennomføring av prosjekter som samler inn empiriske data kan emneansvarlig stå som prosjektleder (kvalitative og/eller kvantitative) dersom det foreligger et knippe prosjekter innenfor samme temaområde. Disse skal da meldes som ett prosjekt til NSD. Det blir å betrakte som forskning og kan publiseres under gitte betingelser. Man må da følge prosedyrer for informasjon og samtykke som beskrevet hos NSD. Prosjektene skal følge forskningsetiske retningslinjer for slike prosjekt og skal søke FEK som ett samlet prosjekt. Se link til NSD for retningslinjer.
Ved gjennomføring av prosjekter som samler inn anonyme empiriske data trenger man normalt ikke melde til NSD og FEK. Anonyme data skal ikke kunne spores tilbake til enkeltpersoner, hverken direkte (via personentydige kjennetegn som navn), indirekte (via kombinasjon av bakgrunnsopplysninger som alder, kjønn, sted etc.), via kode og koblingsnøkkel (som navneliste, IP-logg etc.), eller i lyd-/bildeopptak (via stemme/ansikt etc.). Et eksempel på dette kan være måling av oksygenopptak på tredemølle og kobling opp mot andre tester. Man trenger i slike tilfeller ikke forskningsprotokoll, informasjons- og samtykkeskjema, NSD eller FEK vurdering.
Undersøkelser som studenter gjør på hverandre, forutsetter selvsagt samtykke og informasjon om de premisser som er beskrevet, (f. eks at det ikke skal registreres navn, fødselsnummer eller noen personidentifiserende opplysninger). Premissene må komme tydelig frem både i prosjektbesvarelsene og i emnebeskrivelsen til fagene. Presiseringene skal bidrar til å beskytte data, og mestre forskningsetisk og metodisk håndverk. Prosjekter som baseres på anonyme empiriske data er ikke å regne som forskning, og kan ikke publiseres.
Viktig!
Det er ikke NSD eller FEK som gjør vurderinger om et bachelorprosjekt må søke NSD eller FEK. Det er den enkelte student sammen med emneansvarlig og veileder sitt ansvar. Vurderingene forutsetter at kravene som stilles er gjort kjent i undervisning og emnebeskrivelsene.