Delta på informasjonsmøte om praksis og praksisforberedende møte
Fylle ut avtale om veiledningsoppdrag og levere det til skolens praksiskoordinator
Sette seg godt inn i rammer, retningslinjer og vurderingskriterier for praksisperioden
I praksisperioden
Ønske studenten velkommen og la studentene ta del i skolens gjøremål
Ta ansvar for å veilede og vurdere studentene i tråd med vurderingskriteriene for praksis
Etterspørre veiledningsbestilling og planleggingsskjema fra studentene før hver undervisningstime
Samarbeide med faglærer om veiledning og vurdering av studenter. Være tilstede når faglærer gjennomfører veiledningssamtaler med studenter. I de tilfellene det er tvil om studenten vil få bestått praksis se retningslinjer for Varsel om fare for å få Ikke bestått i praksis
Gjennomføre veiledningssamtale med studenter på bakgrunn av struktureringsskjema (høst)
Godkjenne 2 struktureringsskjema (høst)
Vurdere 2-ukerspraksis på høsten til Godkjent/Ikke godkjent
Vurderingsrapporten bør danne utgangspunkt for avsluttende veiledningssamtale og skal underskrives av studenten. Dersom dette ikke er mulig har praksislærer ei uke etter endt praksis til å gjøre vurderingsrapporten ferdig
Gjennomføre en individuell avsluttende veiledningssamtale som oppsummerer praksisperioden
Vurdere praksisperioden samlet på våren til Bestått/Ikke bestått. Vurderingsrapporten skal være individuell og en utfyllende beskrivelse av studentens sterke sider og anbefaling til hva studenten bør jobbe videre med i de påfølgende praksisperiodene
Ved bekymring om studentens muligheter for å få Godkjent/Bestått praksis, ta kontakt med praksisleder som tar ansvar for videre saksgang
Studenter lektor 2. studieår
Før praksis
Delta på obligatoriske profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk
Delta på obligatoriske informasjonsmøter og praksisforberedende møter
Velge praksissted via StudentWeb
Sette seg godt inn i rammer, retningslinjer og vurderingskriterier for praksisperioden
I praksisperioden
være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag
Velge en tillitsvalgt og vara tillitsvalgt første dag i praksisperiode
Tillitsvalgt gir beskjed til praksiskoordinator (lu-post@uia.no) samme dag
Ta ansvar for å utvikle seg i tråd med vurderingskriteriene for praksis
Opptre i samsvar med den profesjonsetiske plattformen
Ved fravær gi beskjed til praksislærer og avdeling for lærerutdanning så fort som mulig og dokumentere gyldig fravær i dialog med avdeling for lærerutdanning
Levere veiledningsbestilling og planleggingsskjema til praksislærer/faglærer fra UiA før hver undervisningstime
Levere to struktureringsskjemaer til praksislærer som utgangspunkt for veiledningssamtale og godkjenning
Ta initiativ til, og delta i, skolens ulike gjøremål
Være bindeledd mellom universitetets faglærer og praksislærer når det gjelder å gjøre avtaler om besøk og andre praktiske saker
Ta kontakt med praksisleder så fort som mulig dersom det oppstår samarbeidsutfordringer i praksisperioden
I etterkant av praksis
Levere høstens obligatoriske arbeidskrav for praksis innen tidsfristen (lektor 2. studieår)
Faglærer lektor 2. studieår
Delta på praksisforberedende møte i forkant av høstens praksis
Avtale praksisbesøkene med lektorstudentene
Gjennomføre to praksisbesøk
Høstens praksis
Studentene forbereder ei undervisningsøkt sammen og sender planleggingsskjemaet til faglærer. Faglærer gir respons til studentene på planleggingsskjemaet. Faglærer observerer studentenes undervisning og i etterkant av undervisningen gjennomføres en veiledningssamtale med praksisgruppa med fokus på hvordan gruppen samlet gjennomført undervisningen. I veiledningssamtalen kan faglærer også gi veiledning på refleksjonsnotatet.
Vårens praksis
Studentene forbereder ei undervisningsøkt sammen og sender planleggingsskjemaet til faglærer. Faglærer gir respons til studentene på planleggingsskjemaet. Faglærer observerer studentenes undervisning og i etterkant av undervisningen gjennomfører en felles veiledningssamtale med praksisgruppa, deretter gjennomføres korte individuelle veiledningssamtaler med hver student.
Være en faglig ressurs for praksislærer
Skrive en kort rapport etter gjennomføring av praksis (på våren) om praksisgruppa og sende denne til viktoriia.romashchenko@uia.no. Ved bekymring rundt enkeltstudenter eller etter gjennomført forsterket observasjon og veiledning, sendes en grundigere rapport
Ved bekymring om studenten kan nå læringsutbyttet for praksisemnet, ved samarbeidsproblemer mellom student og praksislærer eller bekymring rundt kvaliteten på veiledningen av studenten, skal faglærer ta kontakt med praksisleder som tar ansvar for videre saksgang
Praksisadministrasjonen ved Avdeling for lærerutdanning
Før praksis
Sende praksisbestilling til partnerskolene
Gjennomføre informasjonsmøter med praksislærere og studenter
Gjennomføre praksisforberedende møter med studenter, praksislærere og faglærere
Gjennomføre informasjonsmøter med praksiskoordinatorene
Sende ut avtale om veiledningsoppdrag til praksiskoordinatorene
I praksisperioden
Følge opp saker hvor studenter får varsel om fare for å få karakteren Ikke godkjent/Ikke bestått i praksis
I etterkant av praksis
Ta imot og registrere studentenes vurderingsrapport
Følge opp studenter som har fått karakteren Ikke godkjent/Ikke bestått i praksis
Sende ut digitalt evalueringsskjema til studentene
Gi tilbakemelding til skolene på studentenes evaluering
Sende ut refusjonsskjema og betale ut lønn til praksisskolene
Gjennomføre et årlig evaluerings- og planleggingsmøte for praksiskoordinatorer
Responsible for this page: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>