Lektor 1. år har en 4 ukers praksisperiode fordelt i 2 deler - 2 uker høst og 2 uker vår
Lektor 3. år har en 6 ukers praksisperiode med SOT på høsten
PPU har en 6 ukers praksisperiode med SOT på høsten
PPU-Y deltid 1. studieår har en 2 ukers praksisperiode på våren
PPU-Y heltid har en 2 ukers praksisperiode på høsten
Praksislærer:
Før praksis
Delta på informasjonsmøte om praksis og praksisforberedende møte
Fylle ut avtale om veiledningsoppdrag
Sette seg godt inn vurderingskriteriene for praksis
I praksisperioden
Ønske studenten velkommen og la studentene ta del i skolens gjøremål
Ta ansvar for å veilede og vurdere studentene i tråd med vurderingskriteriene for praksis
Etterspørre veiledningsbestilling fra studentene før hver veiledningsøkt
Være en faglig og pedagogisk ressurs for lektor/PPU faglærer
Vurdere høstpraksis for lektorstudentene 1. studieår til Godkjent/Ikke godkjent
Vurdere praksis til Bestått/Ikke bestått
Ved bekymring om studentens muligheter for å få Godkjent/Bestått praksis, ta kontakt med praksisleder som tar ansvar for videre saksgang
Studenten:
Før praksis
Delta på obligatoriske profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk (Lektor 1. studieår)
Delta på obligatoriske informasjonsmøter og praksisforberedende møter
Ta kontakt med skolen så fort praksisplass er bekreftet, og sørge for å få tilgang til skolens digitale plattform, timeplaner, skolebøker med mer
Gjøre seg kjent med rammer og innhold for praksis
I praksisperioden
Ta ansvar for å utvikle seg i tråd med vurderingskriteriene for praksis
Opptre i samsvar med den profesjonsetiske plattformen
Levere ”veiledningsbestilling” til praksislærer/faglærer fra UiA i forkant av undervisning
Ta initiativ til, og delta i, skolens ulike gjøremål
Være bindeledd mellom Universitetets faglærer og praksislærer når det gjelder å gjøre avtaler om besøk og andre praktiske saker
I etterkant av praksis
Levere høstens obligatoriske arbeidskrav for praksis innen tidsfristen (Lektor 1. studieår)
Gjennomføre sluttevaluering av praksisperioden og signere vurderingsrapporten
Faglærer lektor 1. studieår:
Avtale praksisbesøkene med lektorstudentene
Gjennomføre to praksisbesøk.
Ved høstens praksisbesøk samtaler faglærer med studentene om refleksjonsoppgaven som de skal skrive og vurderer denne til Godkjent/Ikke godkjent
Ved vårens praksisbesøk gjennomføres ordinært praksisbesøk med førveiledning, observert undervisning og etterveiledning
Være en faglig ressurs for praksislærer
Ved bekymring om studenten kan nå læringsutbyttet for praksisemnet, skal faglærer ta kontakt med praksisleder som tar ansvar for videre saksgang
Faglærer PPU-Y og PPU/Lektor profesjonsfag:
Avtale praksisbesøk med PPU/lektor studentene
Gjennomføre ett praksisbesøk pr praksisperiode med førveiledning, observert undervisning og etterveiledning
Være en faglig ressurs for praksislærer
Ved bekymring om studenten kan nå læringsutbyttet for praksisemnet, skal faglærer ta kontakt med praksisleder som tar ansvar for videre saksgang
Praksisskolens praksiskoordinator:
Før praksis
Samarbeide tett med 8-13 utdanningenes praksisteam om tilrettelegging av praksisperioden
I samarbeid med skolens rektor, engasjere lærere på praksisskolen som kan være praksislærere i praksisperioden
Holde seg à jour med gjeldende retningslinjer for praksis og legge til rette for praksisopplæring i følge disse
Delta på informasjonsmøter for praksiskoordinatorer
Sende ut velkomst-epost til studentene med nødvendig informasjon for praksisperioden
I praksisperioden
Ta godt imot studenter, samt å sørge for at studentene får god arbeidsplass og tilgang til skolens IKT system, nødvendige passord og nøkler så tidlig som mulig, slik at de effektivt kommer i gang med praksis
Legge til rette for at studenten får møte rektor, rådgiver og andre med sentrale funksjoner på skolen
Rektor/praksiskoordinator gjennomfører møter med studentene i løpet av tiden de er på skolen.
Tema for lektor 1. år er:
skolens egenart, profil, visjoner
forventninger til studentene knyttet til yrkesetikk (læreren som forbilde, språk, klær, arbeidstid, avtaler, ordensreglement, samarbeid, makt, taushetsplikt)
lærerens mange roller/å være lærer
Tema for PPU og PPU-YH/D er saker som rektor/skolens ledelse velger å fokusere på
Ta kontakt med praksisleder snarest om det oppstår problemer knyttet til studenter eller praksislæreren
Foreta midtveis og sluttevaluering av praksis sammen med studentene
I etterkant av praksis
Ansvarlig for å samle inn og sende til UiA:
Avtale om veiledningsoppdrag
Praksisrapporter innen 14 dager etter at praksis er avsluttet
Refusjonsskjema for praksis
Praksisadministrasjonen ved Avdeling for lærerutdanning
Før praksis
Sende praksisbestilling til partnerskolene
Gjennomføre informasjonsmøte med praksislærere og studenter
Gjennomføre praksisforberedende møter med studenter, praksislærere og faglærere
Gjennomføre informasjonsmøter med praksiskoordinatorene
Sende ut avtale om veiledningsoppdrag til praksiskoordinatorene
I praksisperioden
Følge opp saker hvor studenter får varsel om fare for å få karakteren Ikke godkjent/Ikke bestått i praksis
I etterkant av praksis
Ta imot og registrere studentenes vurderingsrapport
Følge opp studenter som har fått karakteren Ikke godkjent/Ikke bestått i praksis
Sende ut digitalt evalueringsskjema til studentene
Gi tilbakemelding til skolene på studentenes evaluering
Sende ut refusjonsskjema og betale ut lønn til praksisskolene
Gjennomføre et årlig evaluerings- og planleggingsmøte for praksiskoordinatorer
Responsible for this page: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>