De tre første studieårene skal det legges vekt på at studentene utvikler ferdigheter og sosialisering til lærerprofesjonen og kunnskap om undervisning i fagene. Praksisen skal legge til rette for at studentene får en brei kompetanse om lærerarbeidet, lærer- og kontaktlærerrollen, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag.
Dette omhandler
utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse
lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
klasseledelse
planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
skolen som organisasjon og samarbeid med andre institusjoner
Ei praksisuke omfatter 40 timer (kl 8.00–15.30). Som hovedregel skal studenten skal være til stede i klasserommet i 20 undervisningstimer og delta på 10-13 timer veiledning per uke.
det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått.
det skal legges til rette for at studenter med gyldig fravær skal få ta igjen fraværet.
MOSO skal brukes for å sikre et godt utgangspunkt for veiledningen knyttet til observasjon og studentenes planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Les mer om bruk av MOSO her.
Vurdering av studenter
Vurdering av studenten skal skje i et samarbeid mellom
Dersom praksislærer er i tvil om studenten oppfyller vurderingskriteriene for perioden må studenten få varsel om fare for ikke bestått praksis. I slike tilfeller må praksiskoordinator ved UiA involveres snarest. Les om varsel for ikke bestått praksis her.