I barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder har vi digital innlevering av varsel om fare for ikke bestått i praksis og vurderingsrapport. Praksislærere skal bruke informasjon og skjema pånettsiden for digital innlevering av varsel og vurderingsrapport.
Etter avsluttet periode gis det en avsluttende vurdering uttrykt med Bestått/Ikke bestått.
Praksislærer, styrer og veileder fra UiA samarbeider om vurdering av studentens måloppnåelse, der praksisbarnehagen har hovedansvaret. Praksisvurdering settes på grunnlag av arbeidet studenten gjør i barnehagen, og de vurderingskriterier som er satt for hvert semester. Det stilles strengere krav til positiv vurdering av studentens praksis senere i studiet. Hvert kunnskapsområde skal i tillegg utarbeide et arbeidskrav som gjennomføres i etterkant av praksis. Vurderingsrapporten er ikke en attest og skal ikke brukes i forbindelse med jobbsøking.
Både praksis og arbeidskravet må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i kunnskapsområdet.
Studentevaluering
I slutten av hver praksisperiode sendes det ut evalueringsskjema på studentenes studentmail. Svarene sendes til Avdeling for lærerutdanning som bruker dataene som tilbakemelding til faglærere og studenttillitsvalgte som et ledd i kvalitetssikringen av studiet.
Antall eksamensforsøk
Det er bare anledning til å gjennomføre hver praksisperiode to ganger. I særlige tilfeller kan styret for lærerutdanningene etter søknad gi dispensasjon til å gjennomføre en praksisperiode for tredje gang, med mindre en nasjonal rammeplan er til hinder for å gi slik dispensasjon. For mer informasjon: Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 22 Antall eksamensforsøk.
Prosedyre ved vurdering
Hensikten med vurderingen er å sikre en enhetlig og kvalitativt god fremgangsmåte når det gjelder vurdering av studenters praksis, der både hensynet til studentenes rettigheter og verdighet, samt UiAs målsetting om god kvalitet i utdanningene blir ivaretatt.
Praksislærer har ansvar for å sette seg godt inn i vurderingskriterier og reglement, og skal i samarbeid med praksisveileder vurdere studenten til Bestått/Ikke bestått.
For å kunne vurdere studentens progresjon i praksis, følger praksislærers vurderingsrapporter studenten fra praksisperiode til praksisperiode. Studenten har selv ansvar for å ta vare på rapportene og å videreformidle disse til praksislærer.
Ved tvil om studenten skal bestå praksis
Uavhengig av når i praksisperioden tvil oppstår, skal studenten få skriftlig varsel om fare for å få vurderingen Ikke bestått i praksis.
Praksisleder har et koordinerende ansvar for videre oppfølging. Praksisleder og eventuelt faglærer(e) følger opp student og praksislærer. Etter avtale med praksislærer kan praksisveileder og/eller faglærer være til stede under samtalen mellom praksislærer og student.
Studenten har krav på ett nytt praksisforsøk men kan først gjennomføre dette ved neste ordinære praksisperiode og vil dermed få forsinkelse i sitt studieløp. Studenten kalles inn til samtale med studieveileder/ praksisleder om konsekvenser for videre studieløp. Det føres referat fra samtalen.
Ved ikke bestått har studenten som hovedregel krav på nytt praksissted og ny praksislærer, men dette kan vurderes individuelt. Unntaket er høyt fravær, da kan studenten eventuelt komme tilbake til samme praksislærer. Hovedhensikten er imidlertid at ny praksis skal sikre et uhildet og kvalitativt godt praksisforsøk.
Ved andre gangs tvil om studenten skal få Ikke bestått
Her følges samme prosedyre som ved første gangs forsøk, både når det gjelder utfylling av varsel og videre oppfølging. Studenten kalles i tillegg inn til samtale med praksisleder, praksislærer og faglærer. Det føres referat fra samtalen.
Under hele prosessen kan UiA ved praksisadministrasjonen henvise studenten til