Studentenes progresjon innenfor profesjonsfaglig pedagogisk ledelse
Studenten skal vise tydelig progresjon i praksisperiodene når det gjelder faglig, didaktisk, sosial kompetanse og ledelseskompetanse, samt evne til profesjonsetisk refleksjon (jf. Nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012).
Retningslinjene for barnehagelærerutdanningen fremhever at barnehagelærerstudiet er en lederutdanning og at studenten må vise en tydelig progresjon knyttet til pedagogisk ledelse fra første til siste studieår. Progresjonsmodellen viser hovedfokus gjennom de ulike semestre.
Progresjonsmodellen
3. semester har en fem dagers grunnskolepraksis. Progresjonen i praksis som er beskrevet i 1.-2. semester, skal også gjenspeiles i denne praksisperioden.
5. semester er viet fordypningsemner og vil ha fagspesifikke mål, med en ti dagers praksis. Progresjon i praksis som ligger fra 1. og 2. studieår, skal gjenspeiles og videreutvikles i de ulike fordypningsemnene. Dette har hver fordypning ansvar for.
Vurderingskriterier for studentens progresjon
Med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene for barnehagelærerutdanningen er det utarbeidet kriterier for vurdering i praksis. Tabellene nedenfor konkretiserer den økende progresjonen som forventes av studenten fra semester til semester gjennom studiet, og som skal ligge til grunn for vurdering av studenten. Kriteriene for vurdering tar også hensyn til det enkelte semesters faglige fokus.
Kjennetegn for vurdering 1 BLU
Ledelse av seg selv og barn
Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn eller barn-voksen og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon.
har god yrkesetisk praksis for eksempel punktlighet og holder avtaler
viser respekt for taushetsplikten
kjenner lover og regler for personvern
kjenner barnehagens beredskapsplan knyttet til vold og overgrep mot barn
er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen
planlegger og gjennomfører faglige aktiviteter med barnegrupper og vurderer kritisk egen pedagogiske ledelse og praksis
tar i bruk observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
legger til rette for variert lek og utvikler gode samspillsmønstre sammen med barn
er observant overfor barns handlinger og gir barn medvirkning
reflekterer over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppe innebærer
Kjennetegn for vurdering 2 BLU
Ledelse av barn og medarbeidere
Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale, samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Praksisperioden har fokus på improvisasjon og ledelse i fellesskap, samarbeid med kolleger og foresatte, samt relasjonskompetanse.
har god yrkesetisk praksis f.eks. punktlighet og holder avtaler
viser respekt for taushetsplikten
er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
reflekterer over sin rolle som fagperson
bruker sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling
leder og veileder barnehagepersonalet i formelle og uformelle aktiviteter sammen med barn
åpner opp for medvirkning i planlegging og gjennomføring
vurderer kritisk egen pedagogiske ledelse og praksis
viser relasjonskompetanse og reflekterer kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger
reflekterer over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena
Kjennetegn for vurdering 3 BLU
Ledelse av barn og barnehage
Studenten skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette. Praksisperioden har fokus på å skulle lede et utviklingsarbeid.
har god yrkesetisk praksis f.eks punktlighet og holder avtaler
viser respekt for taushetsplikten
er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
fremstår som barnehagelærer og reflekterer rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
utfordrer eksisterende praksis på en respektfull måte
leder barnehagen som lærende organisasjon
legger til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
viser evne til å ta beslutninger og begrunner avgjørelser faglig og praktisk.
viser en utvikling i sin generelle pedagogiske lederkompetanse
Ansvarlig for siden: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>