Praksisperioden bygger på læringsutbytte for fordypningene i de ulike kunnskapsområdene.
Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.
Fordypningsemnene har fagspesifikke mål, med 10 dagers praksis. Progresjon i praksis som ligger fra 1.-4. semester skal gjenspeiles og videreutvikles i de ulike fordypningsemnene. Dette har hver fordypning ansvar for (se også progresjonsmodellen).
For kjennetegn ved vurdering av praksis i kunnskapsområdene, praksisoppgaver og arbeidskrav i de ulike fordypningene, klikk på punktet for den aktuelle fordypningen.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte i fordypningen av kunnskapsområdet KKK og bygger på emnene KH-208 Forming - Teori og KH-207 Forming.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdet |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Student og praksislærer planlegger i samråd med faglærer oppgaver i praksis.
Studentene skal i praksisperioden planlegge og gjennomføre et kunstfaglig arbeid i forming. Her tar de i bruk ferdigheter og kunnskaper i faget.
Studenten skal
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et fremlegg fra praksis.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte i fordypningen av kunnskapsområdet KKK og bygger på emnene KKK200 Kreativitet og kunstnerisk utviklingsarbeid i barnehagen og DR-206 Drama og teater i barnehagen.
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål (fra emneplanen) |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Oppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttet for fordypningens praksisperiode. De skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og det fagområdet i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdet.
Student og praksislærer planlegger i samråd med faglærer oppgaver i praksis.
Studentene skal i praksisperioden planlegge og gjennomføre et kunstfaglig utviklingsarbeid, hvor de tar i bruk ferdigheter og kunnskaper fra spesialiseringsemnet.
Studenten skal
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et prosjektfremlegg fra praksis.
Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelsene i fordypningen av kunnskapsområdet KKK og bygger på emnene KKK200 Kreativitet og kunstnerisk utviklingsarbeid i barnehagen og KH-206 Forming i barnehagen.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdet |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Oppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttet for fordypningens praksisperiode. De skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og det fagområdet i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdet.
Student og praksislærer planlegger i samråd med faglærer oppgaver i praksis.
Studentene skal i praksisperioden planlegge og gjennomføre et kunstfaglig utviklingsarbeid, hvor de tar i bruk ferdigheter og kunnskaper fra spesialiseringsemnet.
Studenten skal
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et prosjektfremlegg fra praksis.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte i fordypningen av kunnskapsområdet KKK og bygger på emnene KKK200 Kreativitet og kunstnerisk utviklingsarbeid i barnehagen og MU-219 Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen - med spesialisering i musikk.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Oppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttet for fordypningens praksisperiode. De skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og det fagområdet i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdet.
Student og praksislærer planlegger i samråd med faglærer oppgaver i praksis.
Studentene skal i praksisperioden planlegge og gjennomføre et kunstfaglig utviklingsarbeid, hvor de tar i bruk ferdigheter og kunnskaper fra spesialiseringsemnet.
Studenten skal
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et prosjektfremlegg fra praksis.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte i fordypningen ERN124 Mat- og måltidspedagogikk.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Praksisoppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttene for fordypningens praksisperiode. Studentene skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer, Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, særlig verdigrunnlaget for livsmestring og helse, og fagområdet Kropp, bevegelse, mat og helse.
Studenter og faglærere på fordypningen samarbeider i forkant av praksisperioden om å forberede pedagogiske aktiviteter med mat. Deretter samarbeider studentene og praksislærer om å tilpasse oppgavene til den enkelte barnehage (jf. økonomi, årsplaner, månedsplaner osv.).
I tillegg gjelder følgende for praksisen:
Studenten skal
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav i form av et refleksjonsnotat. I refleksjonsnotatet skal studenten vise seg som en tydelig og reflektert fagperson som også evner å vurdere egen innsats i praksisperioden.
Arbeidskravet er obligatorisk, og det må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i Mat og måltid i barnehagen. Det er faglærere på fordypningen som vurderer dette arbeidskravet.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for fordypningen PED322 Småbarnspedagogikk.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Studentene skal utføre et prosjekt med tittelen: «Barns medvirkning i leke og læringsaktiviteter». Praksisen er organisert i to perioder med en observasjonsdel og en del hvor gjennomføring av prosjektet skjer. Foruten å lede og utføre prosjektet skal studentene delta i det pedagogiske arbeidet i barnehagehverdagen.
Prosjektet starter med at studentene først gjennom deltakende observasjon, søker å få tak i hva de yngste barna retter sin oppmerksomhet mot, - hva de viser interesse for av innhold og aktiviteter. På bakgrunn av dette skal studentene skape åpne rammer ved å tilrettelegge et sted / et rom og et utvalg av materiell til utforskning og aktivitet. Med utgangspunkt i det barna bringer inn av aktiviteter, støtter, deltar og utvikler studentene aktivitetene sammen med barna. For å skjerpe sin evne til selvrefleksjon og kritisk tenkning skal aktivitetene filmes eller nedtegnes i tekst for så og anvendes som pedagogisk dokumentasjon.
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for fordypningen NO-214 Språk, litteratur og nye medier i barnehagen.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Praksisoppgavene/praksisrettet FoU-prosjektarbeid planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttene for fordypningens praksisperiode. De skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, fagområde Kommunikasjon, språk og tekst.
Studenter og faglærere på fordypningen samarbeider i forkant av praksisperioden om å utarbeide foreløpige praksisoppgaver / praksisrettet FoU-prosjekt. Deretter samarbeider studentene og praksislærer om å tilpasse oppgavene / FoU-prosjektet til den enkelte barnehage (jf. årsplaner, månedsplaner osv.).
I tillegg gjelder følgende for praksisen:
Studenten skal
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
I etterkant av praksis skal studentene gjennomføre et arbeidskrav i form av et muntlig framlegg. Framlegget innebærer å presentere oppgavene / FoU-prosjektet som er utført i praksisperioden for medstudenter og faglærere. I framlegget skal studenten vise seg som en tydelig og reflektert fagperson som også evner å vurdere egen innsats i praksisperioden.
Arbeidskravet er obligatorisk, og det må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i Språk, litteratur og nye medier i barnehagen. Det er faglærere på fordypningen som vurderer dette arbeidskravet.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for fordypningen i kunnskapsområdet SRLE og bygger på emnene SRE200 Sted, bærekraft og hverdagsliv SRE201 Religion, bærekraft og hverdagsliv.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Praksisoppgavene / fagdidaktisk arbeid planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttene for fordypningens praksisperiode. De skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og de fagområdene i rammeplan for barnehagen som behandles i fordypningen.
Studenter og faglærere på fordypningen samarbeider i forkant av praksisperioden om å utarbeide foreløpige praksisoppgaver / fagdidaktisk arbeid.
Deretter samarbeider studentene og praksislærer om å tilpasse oppgavene / det fagdidaktiske arbeidet til den enkelte barnehage (jf. årsplaner, månedsplaner osv.).
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
Begge arbeidskrav gjelder for SRE200 og SRE201
Prøve ut og vurdere egne læringsressurser.
Forsøke seg som aktivitets- og/eller læringsmodell med etterfølgende refleksjonsnotat.
Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i SRE200 og SRE201. Det er faglærere på fordypningen som vurderer dette arbeidskravet.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for fordypningen FRI200 Utefag.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene |
|
Kunnskap |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Ferdigheter |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Kjennetegn ved vurdering av profesjonsfaglig kompetanse |
|
Generell kompetanse |
|
Læringsutbyttemål |
Kjennetegn ved vurdering |
Yrkesetisk kompetanse |
|
Studenten
|
Studenten
|
Sosial kompetanse |
|
Studenten
|
Studenten
|
Endrings- og utviklingskompetanse |
|
Studenten
|
Studenten
|
Ledelseskompetanse |
|
Studenten
|
Studenten
|
Oppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttet for fordypningens praksisperiode, og de skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og de fagområdene i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for fordypningen.
Student og praksislærer planlegger praksisoppgavene i fellesskap. Studentene skal samarbeide om å utføre et pedagogisk utviklingsarbeid med tema som har sin forankring i Utefag (både naturfag og friluftsliv/bevegelse må være med). Foruten å lede og utføre utviklingsarbeidet skal studenten delta i det pedagogiske arbeidet i barnehagehverdagen.
Det pedagogiske utviklingsarbeidet relaterer seg til følgende problemstilling: Hvordan kan barn medvirke i planlagte læringsaktiviteter i naturen, og hvordan kan naturen være en ressurs for å fremme deres mestring og læring i samspill med andre?
Utviklingsarbeidet er tredelt på følgende måte:
Studenten skal
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer slik det fremkommer av refleksjonsnotater, praksisfortellinger og andre oppgaver utført i praksis.
Arbeidskravet er i form av et framlegg hvor hver praksisgruppe lager en presentasjon i PowerPoint som dokumenterer prosessen med det pedagogiske utviklingsarbeidet.
Responsible for this page: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>