Praksisperioden har som gjennomgående tema barn-voksen og barn-barn relasjoner i en kontekst. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE), Natur, helse og bevegelse (NHB) og Barns utvikling, lek og læring (BULL).
Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.
har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling lek, læring og danning
kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek
kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn preget av innlevelse og anerkjennelse
kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av rammeplanen, praksiserfaringer, teori og forskning
kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
kan fremstå som en bevisst rollemodell for barn og, i samarbeid med personalet, foresatte
Studenten
kan begynne å sette ord på sammenhenger mellom opplevelser i barnehagen og teori og forskning som er presentert i undervisningen
kan være aktiv og observant i forhold til barnas lek. Deltar i lek på en støttende og lyttende måte
viser omsorg og innlevelsesevne. Samtaler og samhandler med barn på en anerkjennende måte
viser forståelse for sammenhengen mellom rammeplanen og planlegging av barnehagens hverdag
kan lede planlagte aktiviteter i barnehagen. Viser evne til å støtte barns skapende og lærende prosesser - herunder også barn med særskilte behov
kan se og reflektere over seg selv som lede og forbilde i samvær med barn
NHB
Læringsutbyttemål
Kjennetegn ved vurdering
Studenten
har kunnskap om hvordan barn gjennom kropp og sanser lærer om verden og forstår seg selv
kan observere og vurdere barns bevegelseskompetanse
kan planlegge, gjennomføre og vurdere naturfaglige aktiviteter for barn i forhold til ulike miljøer
Studenten
kan ivareta barns behov for fysisk aktivitet/lek, ute og inne
inspirerer til barns bevegelseslek
kan lede de planlagte aktivitetene i barnehagen
SRLE
Læringsutbyttemål
Kjennetegn ved vurdering
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om jødedom, islam, buddhisme, Jehovas vitner og sekulære livssyn
har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn
Ferdigheter
Studenten
kan ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet
kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet legge til rette for markering av høytider og merkedager
kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
kan ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet
kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet legge til rette for markering av høytider og merkedager
kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
Studenten kan:
kartlegge og se pedagogiske muligheter i nærmiljø og lokalsamfunn
vise evne til å bruke nærmiljø og lokalsamfunn til å utvide barns kunnskaps- og ferdighets repertoar
kan begrunne faglig arbeid med høytider og merkedager og undersøke hvordan det jobbes med høytider og merkedager i barnehagen
Kjennetegn ved vurdering av profesjonsfaglig pedagogisk ledelse
Læringsutbytte (Fra forskrift)
Kjennetegn ved vurdering
Studenten
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger.
Har innsikt i barnehagelærers ansvar knyttet til å identifisere særskilte behov hos enkeltbarn. Herunder å identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep
bidrar til at globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, innarbeides i barnehagens hverdag.
kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
er endrings- og utviklingsorientert og kan bidra til nytenkning.
kan bruke sin faglighet til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring og utvikling og til å begrunne sine valg.
kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig.
Studenten
Har god yrkesetisk praksis for eksempel punktlighet og holder avtaler
Viser respekt for taushetsplikten
Kjenner lover og regler for personvern
Kjenner barnehagens beredskapsplan knyttet til vold og overgrep mot barn
Er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
Viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen
Planlegger og gjennomfører faglige aktiviteter med barnegrupper og vurderer kritisk egen pedagogiske ledelse og praksis
Tar i bruk observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
Legger til rette for variert lek og utvikler gode samspillsmønstre sammen med barn
Er observant overfor barns handlinger og gir barn medvirkning
Reflekterer over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppe innebærer
Forventninger og praksisoppgaver
Student og praksislærer skal sammen gjennomgå læringsutbytte og kjennetegn for vurdering i kunnskapsområdet. Student og praksislærer planlegger også praksisoppgavene i fellesskap. Studenten er ansvarlig for innhold og gjennomføring.
Drøfte forventninger med praksislærer og levere praksiskontrakt til praksislærer
Skrive og analysere en praksisfortelling
Skrive refleksjonsnotater i hele praksisperioden
Forberede innholdet i praksisoppfølgingsmøte med praksisveileder/faglærer fra UiA
Planlegge, gjennomføre og evaluere (ved bruk av didaktisk relasjonsmodell):
Enkeltaktiviteter
Tre eller flere lederdager
Gjøre seg kjent med barnehagens beredskapsplan ved mistanke om vold og overgrep mot barn
Ha særskilt fokus på foreldrekontakt, ved levering og henting
Hvis mulig delta på foreldresamtale
Delta på foreldremøte (i 1. eller 2. semester)
Arbeidskrav
I etterkant av praksis skal studentene gjennomføre et arbeidskrav i hvert av kunnskapsområdene. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer slik det fremkommer av refleksjonsnotater, praksisfortellinger og andre oppgaver utført i praksis.
Praksis og arbeidskrav må være beståttfor å gå opp til eksamen.