Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning sier at universitetet, barnehageeier og praksisbarnehagene skal etablere et langsiktig og forpliktende samarbeid om praksisopplæringa og innholdet i utdanninga.
Det er viktig at studenter, faglærere og praksislærere kan møtes for å drøfte praksiserfaringer, og at møtesteder mellom partene gir rom for refleksjoner omkring barnehagelæreres mulighet til å forme oppvekstmiljøer som fremmer utvikling, lærelyst, glede, trivsel og mestringsopplevelser for barn.
For å imøtekomme dette, er det opprettet samarbeidsforum, faglige møter og praksissamlinger.
Samarbeid mellom partene er viktig for å få fram en god kobling mellom teoretisk og praktisk undervisning i barnehagelærerutdanningen. Koordineringen av teori og praksis foregår mellom faglærere på universitetet og praksislærere. Konkretiseringen av den kompetansen studentene skal opparbeide, i henhold til utdanningens mål, må foregå i møte mellom disse to aktørene.
Samarbeidsforum
Samarbeidsforum skal bestå av representanter fra praksislærerne, representanter for kunnskapsområdene og praksisleder. Samarbeidsforumet er et møtested hvor man diskuterer ulike problemstillinger.
Praksisveileder har ansvar for å innkalle til samarbeidsforum og lede arbeidet i gruppa, og for at det skrives referat fra møte.
Samarbeidsforumet diskuterer innholdet i de faglige møtene for hvert semester, der innholdet skal ha relevans for evaluering og utvikling av praksis.
Faglige møter
Et faglig møte skal være et møtested hvor de involverte parter i praksisopplæringen møtes for felles faglige refleksjoner, læring og utvikling av praksis.
Faglige møter holdes i forkant av hver praksisperiode.
Hvert år utarbeides det en plan for hvordan møtene skal organiseres og hva innholdet i møtene skal være.
Praksisveileder i samarbeid med praksisleder/praksiskoordinator planlegger, organiserer og gjennomfører fagmøtene.
Andre mer uformelle diskusjonsgrupper kan opprettes om det er hensiktsmessig.
Praksisoppfølging i praksisperiodene
Praksisoppfølgingen foregår i barnehagen, enten individuelt eller i grupper, sammen med praksisveiledere, praksislærer og kunnskapsområdets faglærere.
Praksisveileder har hovedansvaret for å organisere og lede praksisoppfølgingen i barnehagen.
Partnerbarnehageleder/styrersamling
Hvert semester inviteres styrer/daglig leder i partnerbarnehagene til et evaluerings- og planleggingsmøte.
Ansvarlig for siden: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>