MOSO (Mentor Observasjon Software) er en programvare som er laget for å understøtte førveiledning, observasjon og etterveiledning og brukes i lærerutdanningene som plattform for deling av planleggingsskjema og veiledningsgrunnlag mellom studenter, praksislærere og faglærere. MOSO kan brukes på nettside, PC/Mac eller som App på nettbrett og mobil.
Når studenten gjennomfører undervisning/aktivitet kan observasjonsnotater skrives direkte i MOSO av observatørene.
Dersom dette gjøres, kan studenten forberede seg til veiledning ved å se gjennom observasjonsnotatene i forkant av veiledningen. Video: Forberedelse til veiledning.
Erfaringsbaserte tips for bruk av MOSO
Planlegging
Planlegg på PC/Mac.
Lim planen inn i MOSO.
Ha et fast oppsett på tittel.
Bestill veiledning i planen.
Lag klare avtaler for når planer skal deles, når feedback skal gis og hvem som gir feedback til hvem.
Observasjon
Bruk tekst i observasjonen.
Ha en åpen dialog og delingskultur i praksisgruppa.
Samtale om hva vi kommenterer, hvordan vi kommenterer og hvorfor vi kommenterer.
Fordele observasjonsoppgaver innad i praksisgruppa.
Forberedelse til veiledning
Sett av tid til at alle ser gjennom observasjonene før etterveiledning.
Bruk søkefunksjonen i MOSO for å finne frem til de aktuelle planene.
Bruk stjernefunksjonen til å fremheve observasjoner man ønsker å drøfte i etterveiledning.
Ha et åpent miljø innad i praksisgruppa.
Etterveiledning
Ta utgangspunkt i
det studenten har bestilt veiledning på
det veileder/praksisgruppa har avtalt/observert spesielt
noe som trer frem som særlig viktig
mål og planer for praksisperioden
Til veileder
Bruk MOSO som plattform for kommunikasjon og deling.
La studentene bruke MOSO for å observere deg som veileder.
Ta en tidlig samtale for å etablere et trygt og åpent miljø i praksisgruppa.