Nei. For studentene knyttet til GLU-utdanningen er det ikke mulig å ordne praksis på egen hånd. For å sikre en forutsigbarhet og kompetanseoverføring på den enkelte skole som tar imot lærerstudenter i praksis, har vi ved Avdeling for lærerutdanning avtaler med partnerskoler i begge Agderfylkene.
Ja, men dersom du skal bytte må dette skje innen oppgitt frist for praksisperioden og godkjennes av praksiskoordinator. Du må selv finne en medstudent å bytte med og har ansvar for å melde byttet inn før fristen.
Vi har partnerskoler i begge Agder-fylkene og hovedprinsippet er at du som student må regne med å ha praksis i begge fylkene. Alle lærerstudenter på GLU må derfor forvente reisevei til og fra praksisstedet.
Vi vet at ved enkelte skoler er bussforbindelsene dårlige. Studenter ved disse praksisskolene må derfor avtale med praksislærer tid for tidligst mulig oppmøte.
Ja, så langt det lar seg gjøre, men det er ikke alltid vi får det til. Som student har du ansvar for å melde inn spesielle hensyn til praksiskoordinator.
Ja, så langt det lar seg gjøre, men det er ikke alltid vi får det til. Som student har du ansvar for å melde inn spesielle hensyn til praksiskoordinator så fort som mulig. Du må legge ved legeerklæring på din situasjon.
I løpet av utdanningen har vi som mål å legge til rette for praksis på ulike trinn. Dersom du mot formodning ikke har hatt variasjon på trinn i løpet av de tre første praksisperiodene ber vi om at du gir oss beskjed om dette.
Nei.
I første omgang kan du be om å få en individuell veiledningssamtale med din praksislærer og ta opp problemet der. Du kan forvente at hen vil iverksette tiltak for å hjelpe deg i situasjonen. Dersom problemene i praksispartiet vedvarer etter at disse tiltakene er gjennomført kan man kontakte praksiskoordinator og be om å få et møte. Eventuelle videre tiltak vil vurderes etter et slikt møte.
I første omgang kan praksispartiet be om å få en samtale med praksislærer eller skoleleder om problemene. Det er ikke alltid like lett å be om et møte med en slik agenda, men en god idé kan da være å ta opp problemene på midtveisevalueringen.
I løpet av hver praksisperiode skal det gjennomføres en midtveisevaluering. Denne evalueringen har form som et møte mellom praksislærer og studenter på partiet. Hensikten med møtet er å kartlegge hvorvidt forventningene og målene i begynnelsen av praksisperioden er ivaretatt. Dersom "kjemiproblemene" med praksislærer vedvarer etter at disse tiltakene er gjennomført kan man kontakte praksiskoordinator og be om å få et møte. Eventuelle videre tiltak vil vurderes etter et slikt møte.
Hovedregelen er at et parti på 4 studenter skal undervise cirka 20 skoletimer i uken.
For at ikke de ulike praksisperiodene på alle grunnskolelærerutdanningene skal overlappe hverandre vil det variere hvor i semesteret de ulike periodene ligger. Konsekvensen er at for noen studenter vil praksis ligge tett opptil eksamensperioden.
For at ikke de ulike praksisperiodene på alle grunnskolelærerutdanningene skal overlappe hverandre vil det variere hvor i semesteret de ulike periodene ligger. Konsekvensen er at for noen studenter vil praksis ligge tett opptil semesterstart.
Hovedregelen når det gjelder tidsrammen for praksis er at praksislærer disponerer studentene i tiden mellom kl. 08.00 til kl. 15.30. I løpet av denne tiden skal studentene undervise, delta i veiledning samt forberede seg enten individuelt eller i parti for videre praksis. Dette kan likevel slå forskjellig ut. Et eksempel på dette er at rammefaktorene på våre skoler er veldig forskjellig og på noen skoler kan det være svært begrenset med arbeidsplasser for studentene. Av den grunn kan det være at praksislærer velger å la studentene forlate skolen og forberede videre praksis et annet sted.
Svaret på dette vil avhenge av flere faktorer. For det første hvilken praksisperiode snakker vi om. Dersom det er første praksisperiode vil behovet for observasjon være større enn i siste periode. I første praksisperiode er det ikke unaturlig å tenke seg at store deler av første uken brukes av studentene til observasjon. I siste periode kan det være at studentene kun trenger en dag på å observere klassen og bli kjent med dem. Det må presiseres at når vi snakker om observasjon i lærerutdanningen betyr det aktiv observasjon. For eksempel at studentene får i oppgave å se etter spesielle ting som skjer i klasserommet og notere seg det. Dette kan danne grunnlaget for en veiledningsøkt i etterkant sammen med praksislærer. På praksissidene våre finner man et eksempel på et godt observasjonsskjema. For det andre vil det være individuelle forskjeller blant studentene når det gjelder hvor mye observasjon den enkelte har behov for før man leder undervisning.
Vurderingsskjemaene for praksis er merket "Intern vurderingsrapport". Dette er for å signalisere at vurderingsrapportene ikke er å anse som attester i utvidet forstand. Vurderingsrapportene har blitt skrevet i en tid hvor studenten er "uferdig" i forhold til pedagogisk og faglig utvikling og gir neppe en dekkende beskrivelse av studenten ved fullført utdannelse. I tillegg må man også tenke på praksislærerne som har gjort vurderingene og skrevet rapportene. En vurderingsrapport er et utviklingsverktøy for studenten og neste praksislærer i påfølgende praksisperiode, og mange praksislærere ønsker av den grunn ikke at vurderingsrapportene brukes som attester.
Vurderingsrapportene er studentenes eiendom og vi hverken kan eller ønsker å kontrollere hva vurderingsrapportene brukes til av den enkelte student når de forlater UiA. Vi må imidlertid orientere om hvordan vi tenker og vår anbefaling er at de ikke brukes som attest.
Dersom du likevel velger å bruke vurderingsrapportene i en jobbsøkerprosess som attester, bør du kontakte de aktuelle praksislærerne som har underskrevet dokumentene for å orientere dem om bruken. Dette av ren høflighet, samt for å sikre at de husker navnet ditt dersom en potensiell arbeidsgiver ringer dem for ytterligere info.
Karakterutskrifter og vitnemål fra lærerutdanningen må du gjerne legge ved en jobbsøknad. Det er fint å dokumentere faglig fordypning /resultater og dette vil være interessant for en potensiell arbeidsgiver.
I tillegg til å være et eksamensdokument er vurderingsrapporten det viktigste dokumentet for både student og praksislærer når det gjelder utvikling og progresjon innenfor praksis. Den enkelte student plikter å ta vare på vurderingsrapportene i løpet av studiet. Studentene må fremvise vurderingsrapportene til neste praksislæreren som vil kunne dra nytte av dem i sin veiledning og kunne hjelpe studenter på definerte utviklingsområder.
Praksis blir vurdert utfra de tre vurderingskriteriene i GLU. Kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Disse kriteriene finner man igjen i vurderingsrapporten. Rapporten blir skrevet av praksislærer i henhold til det spesifiserte læringsutbytte som studentene forventes å oppfylle relatert til hvilket år de befinner seg på GLU. Studentene skal normalt alltid få en kopi av vurderingsrapporten fra praksislærer siste dag i praksis. Dersom man har vært uheldig og mistet vurderingsrapporten kan man kontakte praksiskoordinator for å få en kopi.
Praksisen i GLU er ikke en ren fagpraksis, men snarere en breddepraksis med faglig orientering. Dette betyr at alle studenter må påregne å undervise i andre fag enn fokusfaget i praksisperioden. Men hovedprinsippet er at man skal møte fokusfaget i timeplanen og ha praksis og veiledning i fokusfaget. Nøyaktig hvor mange timer man får i fokusfaget per uke er umulig å anslå og vil nok variere fra skole og praksislærer.
Ja. Det kreves 100% tilstedeværelse i praksis for å få den godkjent. Praksis må være godkjent for å gå opp til eksamen i fag.
Som gyldig fravær regnes sykdom (egen eller barns), politisk eller studentpolitisk arbeid og toppidrett tilknyttet NIF eller særforbund. Andre tvingende fraværsgrunner (som begravelse) vil også kunne godkjennes som gyldig fravær og søkes om hos avdeling for lærerutdanning. Dersom du har gyldig fravær i praksisperioden skal dette dokumenteres og tas igjen etter ordinær periode. Du og din praksislærer avtaler tid for når fraværet skal tas igjen og dette rapporteres inn til praksiskoordinator.
Det er ikke mulig å ta igjen ugyldig fravær. Ugyldig fravær medfører karakteren "Ikke bestått" i praksis.
Nei.
Avdeling for lærerutdanning kan dessverre ikke ta hensyn til den enkelte students fritidsaktiviteter når det gjelder partiplassering. Dersom du ønsker overgang må du selv ta ansvar for gjensidig bytte.
Retningslinjer, skjema og lignende: Dekning av utgifter i forbindelse med praksis.
Vær oppmerksom på at som hovedregel er det kun et fåtall studenter som vil få innvilget dekning av utgifter til reise i forbindelse med praksis. Dersom du eksempelvis bor i Kristiansand og har praksis i Lillesand eller Mandal må du påregne både reisetid og reiseutgifter i den begrensede tiden praksis varer.
Ja. Dersom du velger undervisningsfag også i 8. semester innebærer det obligatorisk praksis. Alle skolefagene er "designet" slik at de inkluderer praksis. Det er den nye grunnskolelærerforskriften som setter krav om at fag, didaktikk og praksis skal integreres i alle skolefagene. Avdeling for lærerutdanning mener dette er en styrke, for da får lærerstudentene studere fag som har et "lærerutdanningsdesign" og ikke bare rene "disiplinfag".
I forskriften er det lagt opp til at studentene må minimum ha 100 dager praksis, altså legger den opp til at institusjoner kan legge til rette for flere dager - noe flere lærerutdanningsinstitusjoner i Norge gjør.
De fleste studentene i GLU etterspør mer praksis. Å få anledning til praksis ut over 100 dager er et gode som vil gi mange fordeler. Som student får man flere erfaringer fra praksisfeltet og får mulighet til å "foredle" og utvikle egen undervisningskunst under veiledning av praksislærer(e) og medstudenter.
Ansvarlig for siden: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>