Jump to main content

– Vi vil gå internasjonalt!

Etter å ha brukt flere timer på å planlegge et undervisningsopplegg for en matematikkøkt i praksis, opplevde grunnskolelærerstudentene Bård Bergkvist og Carl August Tronrud at de gjennomtenkte oppgavene gikk rett i papirsøpla etter siste undervisningstime. Det ble starten på Læringsbanken.

Carl August Tronrud (t.v.) og Bård Bergkvist fikk idéen om kunnskapsdelingssystemet Læringsbanken etter en planleggingsøkt i praksis

– Det virket utrolig kjipt og lite tidseffektivt at det opplegget vi hadde brukt så mye tid på ikke skulle brukes igjen, forteller Carl August Tronrud. – Det finnes så mange dyktige lærere i Norge som planlegger og gjennomfører fenomenale undervisningsopplegg, men med unntak av sidemannen på kontoret er det ikke mange andre enn læreren selv som drar nytte av disse oppleggene.

Spørsmålet de stilte seg, var: Hva om det fantes et sted hvor lærere kunne dele gode undervisningsopplegg med hverandre, slik at man ikke trenger å finne opp kruttet på nytt hver gang man planlegger en ny undervisningstime? Og dermed var de i gang.

Kunnskapsbank og kontaktpunkt

Carl August og Bård deltok i et lokalt entreprenørprogram for lokale gründere da de var på utveksling til New Zealand med grunnskolelærerutdanningen sin. De kom til finalen i Audacious-programmet.

Læringsbanken er et kunnskapsstyringssystem (knowledge management system) for lærere og lærerstudenter, hvor de kan dele kunnskap og erfaringer på tvers av kommuner og fag. Det er både en kunnskapsbank med en database av undervisningsopplegg produsert av brukerne, Læringsbankens ansatte eller tredjepartsaktører, og det er et system hvor lærere kan komme i kontakt med fagpersonell, eksperter og andre lærere.

Den nye skolehverdagen

Carl August og Bård håper at Læringsbanken også vil være til nytte for nyutdannede lærere som skal ut i eller er i sin første jobb som lærer.

– Vi har fått vite at 1 av 5 nye lærere slutter eller bytter skole i løpet av det første halvåret i yrket. Det gir oss ekstra motivasjon i arbeidet med Læringsbanken, sier Carl August engasjert, før han legger til: – Visste du at de første to årene av læreryrket blir klassifisert som «the survival fase» på formelt fagspråk?

Læringsbanken skal være en nettside med intuitiv struktur der inspirasjon og ny forskning ligger tilgjengelig, som kan hjelpe både lærerstudenter og nye lærere å bedre håndtere den nye, og kanskje litt ukjente, skolehverdagen. Behovet for et delingssystem som Læringsbanken vil være, underbygges av spørreundersøkelser som Carl August og Bård har gjennomført med over 1000 unike respondenter.

Bård og Carl August har stadig tenkt nye ideer sammen. Dette er fra da UiA sendte dem til CERN for å sanke data til Shift, den nye innovasjonsmasteren til universitetet.

Todelt mål

Målet med Læringsbanken er todelt. Først og fremst ønsker de å bistå lærere i Norge i hverdagen sin og spare dem for timevis av unødvendig planlegging.

– Løfter vi blikket litt lenger ønsker vi å bli en standard verktøykasse for samtlige lærere og lærerstudenter i Norge, og senere også internasjonalt. Vi har lenge hatt FNs bærekraftsmål nummer 4, «God utdanning», i horisonten, og vil fortsette å strebe mot dette.

Det andre målet er at Læringsbanken skal bli en fullverdig bedrift slik at de har muligheten til å oppdatere både faglig innhold og pedagogiske funksjoner kontinuerlig, og fortsette å være tilgjengelige for lærere og studenter i lang tid fremover.

– Vi har mål om flere titalls tusen norske brukere! Og vi ser for oss en engasjerende skolehverdag hvor hver undervisningstime er motiverende og variert for alle elever. Jeg er fan av store og hårete mål, men jeg anser dette likevel som realistisk, og vi har gode planer for å nå disse målene, avslutter Carl August Tronrud.

Læringsbanken

Kunnskapsstyringssystemet Læringsbanken er utviklet av Carl August Tronrud og Bård Bergkvist som studerer grunnskolelærerutdanning ved UiA

Læringsbanken er en nettressurs for alle lærerstudenter og lærere over hele landet som skal gjøre det lettere å dele erfaringer og undervisningsopplegg

Læringsbanken lanseres høsten 2021