Styrker førsteårsstudentene med mentorsamlinger

Som et ledd i etableringen av felles førstesemestertiltak på UiA, har Avdeling for lærerutdanning ansatt fem erfarne barnehagelærerstudenter som skal ha ansvar for til sammen fem fagsosiale samlinger med relevante temaer for nye barnehagelærerstudenter ved UiA.

De fem studentmentorene som er ansatt for barnehagelærerutdanningen er (fra venstre): Malin Seterlien, Rikke Mangor-Jensen, Bashir Hejazi, Thomas Alexander Barken og Sara Dis Sigurdardottir.

På mentorsamlingen med temaet «Ny som student» møtte blant annet Hedda Sirevaag Berge og Henriette Jacobsen Guttuslrud opp for å få med seg gode råd om det å være student på barnehagelærerutdanningen. Begge er helt ferske studenter på UiA og deltok på samlingen både for å bli bedre kjent og for å få nyttige tips til det å være ny på UiA.

Bilde av førsteårsstudentene Hedda Sirevaag Berge og Henrietter Jacobsen Guttulsrud

Henriette Jacobsen Guttulsrud og Hedda Sirevaag Berge er fornøyd med samlingen om det å være ny student på UiA.

– Det var veldig bra å høre deres erfaringer fra da de var førsteårsstudenter og det var fint å få tips og studieteknikker for bedre å lære meg pensum, sier Guttulsrud.

– Samlingen har gitt meg en bedre oversikt over hvilke oppgaver vi skal gjennom dette studieåret, legger Berge til.

Brukt egen erfaring

Malin Seterlien og Sara Dis Sigurdardottir er to av studentmentorene og de hadde ansvaret for denne samlingen. Temaet og innholdet har de satt sammen på bakgrunn av det de savnet mer informasjon om da de selv var nye. De håper at deres egne erfaringer kan være med å hjelpe de nye studentene til å få en god start på utdanningen sin.

Portrettbilde Malin Seterlien

Malin Seterlien er tredjeårsstudent og har god erfaring med å være BLU-student på UiA.

– Vi synes det er utrolig spennende å få være med på studentmentorprogrammet. Det er veldig godt tilbud som vi skulle ønske var tilgjengelig da vi gikk første året på barnehagelærerstudiet, forteller Seterlien.

– I tillegg er dette en veldig fin måte for oss å utvikle oss både faglig og sosialt, samtidig som vi kan bruke av våre erfaringer for å hjelpe andre, supplerer Sigurdardottir.

Trygg arena

Studentmentorene sitter igjen med en positiv erfaring etter samlingen om det å være ny som student.

Portrettbilde Sara Dis Sigurdardottir

Sara Dis Sigurdardottir vil at mentorsamlingene skal være en trygg læringsarena for førsteårsstudentene.

– Vi opplever at det er en trygg arena hvor studentene tør å være aktive deltakere, engasjere seg og stille spørsmål. Nå håper vi at vi kan bidra til et godt læringsmiljø med de siste tre samlingene som skal være i høst, sier Sigurdardottir.

Hedda Sirevaag Berge og Henriette Jacobsen Guttulsrud er enige om at de kommer begge to til å delta på fremtidige samlinger.

– Ja, nå må vi bare spre budskapet slik at enda flere får det med seg, for dette tilbudet tror jeg alle får bruk for, avslutter Berge.

Studentmentorene i BLU tilbyr tre samlinger i løpet av høstsemesteret, i tillegg til drop-in tilbud på fastsatte tidspunkter som publiseres for studentene i Canvas.

• Samling 27.10. kl. 18.00-19.30. Tema: Praksis. Digitalt på Zoom.
  • Samling 21.11. kl. 12.15-14.00. Tema: NHB-rapporter.
  • Samling 22.11. kl. 18.00-19.30. Tema: Eksamensforberedelse. Digitalt på Zoom.

På drop-in-tilbudet kan studentene spørre om og ta opp det de måtte lure på i forbindelse med studiet og studentlivet på UiA.