Studentmedarbeidere fra Undervisningsverkstedet med i nasjonal printedugnad

Etter å ha blitt klarert av UiAs sikkerhetsansvarlig for opphold på campus, er studentmedarbeidere i Undervisningsverkstedet i gang med en innsats for helsevesenet.

Studentmedarbeider Jon Stener Wold gjør de siste forberedelsene før produksjonsfila kan overføres til printeren. Hansker og munnbeskyttelse er i henhold til retningslinjene. Foto: Katrine Sirnes Nesheim.

–  Det er kjempeviktig å sikre at helsepersonell har tilstrekkelig verneutstyr, sier prosjektleder for Undervisningsverkstedet, Kjerstin Breistein Danielsen, som først ble oppmerksom på "3D-printedugnaden" som foregår. – I og med at vi har 3D-printere tilgjengelig og studentmedarbeidere som stiller opp, tenkte vi at her må vi bare bidra! Jeg sjekket internt på UiA og fant ut at produksjonen allerede var i gang hos Mechatronics Innovation Lab AS (MIL), så da koblet vi oss på der, forteller hun.

Rammer til ansiktsvisirer

3D-printeren i arbeid. Foto: Trine Wåland

De fire studentmedarbeiderne Trine WålandJon Stener Wold, Katrine Sirnes Nesheim og Matias Smørvik svarte raskt at de var i området og kunne starte med produksjonen av rammer til ansiktsvisirer allerede før påske. Ansiktsvisirene skal brukes av helsepersonell ved Sørlandet sykehus (SSHF).

– Da det åpnet seg opp en mulighet for oss som jobber i UV å være med på å printe disse rammene tenkte jeg at det hadde jeg lyst til å være med på. Alt hjelper, sier Trine.

De har fått tilsendt design og produksjonsfil, og arbeidet går ut på å sette 3D-printeren i gang, se til at produksjonen går som den skal, etterfylle plast og sørge for et så rent produkt som mulig.

Som med alt annet i denne perioden er det veldig viktig å være bevisste på hygienen. Jon og Katrine følger retningslinjene ved produksjon av smittevernutstyr. Foto: Katrine Sirnes Nesheim.

Medarbeiderne bruker engangshansker og buff eller maske i henhold til retningslinjene, og byggeplaten samt andre flater blir desinfisert med sprit etter hver print for å opprettholde et sterilt og rent produksjonsmiljø. Målet er å produsere så mange rammer som mulig på de timene de er til stede.

Katrine forteller at de i utgangspunktet har to 3D-printere, men at den ene er litt for liten til å printe ut denne delen i riktig størrelse.

– Vi produserer omtrent én enhet i timen, sier Jon.

I perioden hvor 3D-printeren kjører forteller studentene at de enten bruker tiden på selvstudier, på å sette seg inn i teknologier og verktøy som finnes i UV eller på å forberede seg som studentmedarbeidere for å kunne bistå faglærere og professorer som ønsker hjelp til å drive digital fjernundervisning.

Det er viktig å ta vare på påskestemningen! Trine har med seg kaffe og Solo. Foto: Trine Wåland

Trine tar vare på påskestemningen og har med seg kaffe og påskebrusen Solo mens hun passer på printeren og jobber med masteroppgaven i matematikk. Foto: Trine Wåland

Løsningsorienterte studenter

Kjerstin er imponert over alle studentmedarbeiderne som til vanlig jobber i Undervisningsverkstedet.

– De har vært utrolig positive og løsningsorienterte disse ukene med stengt campus. De har laget nettbaserte ressurser, vært tilgjengelige for faglærere som trenger støtte til nettbasert undervisning og nå har de tatt denne utfordringen på strak arm. Jeg blir imponert og inspirert av måten de møter nye utfordringer på, og hvordan de jobber sammen for å løse dem.

Ferdige rammer klare til bruk ved SSHF. Foto: Trine Wåland

Når printingen på Undervisningsverkstedet er ferdig, henter MIL eller SSHF rammene. På sykehuset festes stiv plastfilm i A4-format og elastiske bånd, og det er mulig å montere skumgummi på innsiden av rammen, mot pannen, for å bedre komfort og hindre svette.

Det er fint å være med på et slikt nasjonalt tiltak og kjenne på viktigheten av arbeidet en gjør, men det er viktig å se det store bildet også.

– Det er mange som skal ha ros og takk for den innsatsen de legger ned i disse tider. Det vi driver med her er lite krevende og svært risikofritt, men forhåpentligvis kan det bidra til at færre utsettes for smitte, avslutter Matias.

Kjerstin har en siste oppfordring:

– Alle som ønsker å bidra med å printe verneutstyr oppfordres til å kontakte MIL. De koordinerer arbeidet og har kontakt med SSHF, så her er det bare å henge seg på!