Primericus arrangerte førsnakk til «Jonas» på Kilden

I forkant av forestillingen 26. februar ble det invitert til førsnakk om temaet hvordan arbeide med inkludering i fremtidens skole?

publikum førsnakk Jonas Kilden

Kilden har i disse dager satt opp forestillingen «Jonas», en dramatisering etter Jens Bjørneboes utdanningskritiske roman fra 1955. Førsnakken var et samarbeid mellom Primericus, linjeforeningen for grunnskolelærerstudentene, og Avdeling for lærerutdanning ved UiA.

Studentene Anniken Gjærum, Martine Thorvik og Aminda Hansen fra grunnskolelærerutdanningen har arbeidet med å tilrettelegge for denne dialogen siden før jul. Anniken, kontaktperson fra Primericus, har fulgt prosjektet fra starten:

– Vi synes dette har vært et utrolig spennende og interessant arbeid. I forberedelsene fikk vi anledning til å lese manus og samtidig lært mye om hvordan Jonas' sin opplevelse blir beskrevet i boka. Her er det mange temaer vi tenker er relevante for oss som skal ut å jobbe i skolen etter hvert, sier hun.

Til å delta i dialogen inviterte de med professor og mobbeforsker Ingrid Lund fra UiA og Tone-Martha Sødal som er mobbeombud for nye Kristiansand kommune, som vekslet i dialogen mellom spørsmål fra studentene og salen. Over 50 studenter og andre interesserte møtte opp i konsertbaren for førsnakken og en tankevekkende og interessant innledning til den kritikerroste forestillingen som startet like etter arrangementet.

Under førsnakken ble det trukket fram mange aspekter fra ulike perspektiver rundt mobbing og inkluderende læringsmiljø, som blant «mobbeparagrafen 9A», klasseledelse og fokus på å være gode rollemodeller, toleransevinduet, betydning av språk og hvordan vi snakker til hverandre, evnen til å skape tillit til elever og foreldregruppen og hvor viktig det er for oss mennesker å bli kjent med egne reaksjonsmønstre og egne triggerpunkter.

Lund tok også opp hvordan det harde ordskiftet preger den offentlige debatten nå og er kritisk til hvordan vi som samfunn bidrar til nedsettende holdninger og mobbing.

– Voksne folk sier de styggeste ting i kommentarfeltene. Er det ikke på tide at vi stenger disse? spør hun retorisk og sier vi alle har et ansvar for å få bidra til gode holdninger.