For første gang tilbyr UiA barnehagelærerutdanning hvor undervisningen skal foregå i tre regioner med månedlige samlinger fordelt mellom regionene og campus.
– Dere er historiske!
Slik ønsket Karin Lilletun Langeland, studieleder for barnehagelærerutdanningene ved UiA, de 43 nye barnehagelærerstudentene velkommen til deres første fysiske samling med alle studentene fra alle de tre regionene som er med på utdanningssamarbeidet: Østre Agder, Setesdal og Lister.
– Det var viktig for oss å invitere dere hit til UiA for den første fellessamlingen av to grunner. For det første vil vi gi dere en forankring til institusjonen dere nå studerer ved. Selv om dere i hovedsak skal studere i egen region, er dere studenter ved UiA. Og for det andre vil vi gi alle muligheten til å treffe alle som går på denne barnehagelærerutdanningen og vise dere at dere er en del av en større flokk, avsluttet hun.
– Dere er en del av over 2000 lærerstudenter på UiA, og i år har vi, med dere, ønsket en rekke nye lærerstudenter velkommen, hilste dekan Hilde Inntjore de ferske studentene med.
UiA har jobbet med utviklingen av denne utdanningen i over et år, i nær kontakt med Lister Kompetanse, Setesdal interkommunalt politisk råd og Østre Agder interkommunalt politisk råd. Agder fylkeskommune har også gått inn med om lag to millioner for å få gjennomført utdanningen.
De nye studentene er klare for fire års utdanning.
– Dette er en utdanning vi har ventet på, sier studentene Eli Marie Børresen fra region Lister og Debby Hartwich fra region Setesdal.
– Jeg har søkt på barnehagelærerutdanning tidligere, men det har aldri passet å studere. Nå kan jeg kombinere studier med jobb og jeg kan fortsette å bo der jeg bor. Jeg tror vel egentlig det gjelder for veldig mange av studentene på denne utdanningen, sier Børresen.
Jan Tobias Egerhei, fra Listerregionen, og Ingrid Hodne, fra Setesdalsregionen, deler Børresens synspunkt. Begge forteller at muligheten for å kombinere studier med jobb, sammen med det å kunne fortsette å bo der de bor, er hovedårsaken til at de har søkt seg inn på den distriktsvennlige barnehagelærerutdanningen.
– Jeg jobber i barnehage i dag og synes det er bra å få mer kompetanse og utdanning. Da får jeg nye perspektiver på jobben jeg gjør, sier Egerhei.
For Debby Hartwich var det ikke tvil om hun skulle søke om studieplass eller ikke når hun kunne fortsette i jobben i barnehagen i Setesdal.
– Dette er den mest fantastiske jobben jeg kan tenke meg. Det båndet jeg får med barna i barnehagen er helt spesielt. Deltidsutdanningen gir meg muligheten til å studere, og jeg gleder meg til å utvide kunnskapen og bruke av erfaringene mine i studiene.
Også Eli Marie Børresen har erfaring som ansatt i barnehage.
– Jeg jobber i barnehage og synes det er bra å kunne få mer kompetanse og utdanning. Jeg liker å ha ansvar i jobben, men for å komme på neste «ansvarsnivå», må jeg være utdannet pedagog, forteller hun.
For å få tettere samarbeid med regionene og kortere vei mellom UiA og studentene, har UiA tilknyttet seg tre barnehagelærere som jobber i regionene. Lene Bryne (Lister), Berit Lie (Østre Agder) og Guro Kvaale Skibsrud (Setesdal) er ansatt som koordinatorer i delte stillinger mellom UiA og sin region. De skal være studentenes nærmeste kontaktperson i sitt distrikt.
– Jeg synes det er veldig spennende med dynamikken som oppstår blant studentene når det er noen som allerede har erfaring fra barnehagen og noen uten denne arbeidserfaringen. Og så brenner jeg for å utdanne gode barnehagelærere, sier Lene Bryne, koordinator for Listerregionen.
Berit Lie er koordinator for Østre Agder, hvor studentene skal ha «base» på Tvedestrand videregående skole.
– Jeg er veldig spent på de neste fire årene for dette blir en annerledes studiehverdag enn det vi kanskje kjenner til fra før, sier hun.
Koordinatorene har en viktig oppgave med å legge til rette for et godt læringsmiljø.
– Noe av undervisningen blir gjennomført som fysiske samlinger i henholdsvis Lyngdal, Tvedestrand og på Evje, mens en stor del vil bli streamet og studentene sitter hjemme foran sin egen skjerm. De trenger likevel et læringsmiljø og opplevelsen av å være del av en større gruppe, og det er her koordinatorene har en nøkkelrolle, sier Kirsti Wolden Dvergsnes, som er studieveileder og studiekoordinator for utdanningen på UiA.
– Vi skal følge opp, være med på de fysiske samlingene i vår region og jobbe for at studentene får et godt studiemiljø, avslutter koordinator Guro Kvaale Skibsrud.