Green Backpack for bærekraftig utdanning

Bærekraftsundervisning i småskolen står på agendaen for samarbeidsprosjektet Green Backpack for the Earth’s Climate som lærerutdanningene ved UiA har sammen med Maria Grzegorzewska universitetet i Warsawa. På prosjekttur til Kristiansand var det særlig undervisning utendørs som inspirerte.

Uteundervisning er en naturlig del av norske elevers skolehverdag, men for mange lærere i andre land er dette ukjente undervisningsmetoder. Her får de polske deltakerne testet seg i hinderløype.

Prosjektet, som handler om hvordan undervise om bærekraft i 1.–4. klasse, er et samarbeidsprosjekt mellom Maria Grzegorzewska universitetet (MGU) i Warsawa og UiA. UiA er representert gjennom lærerutdannere ved instituttene for naturvitenskap, ernæring og folkehelse, idrettsvitenskap og kroppsøving, og global utvikling og samfunnsplanlegging.

– Ønsket fra initiativtakerne fra Polen er blant annet å få mer deltakende og studentaktive undervisningsformer, og der ligger vi litt lenger framme, sier Gunn Bjørnsen. Hun er FoU-koordinator i lærerutdanningene ved UiA og koordinerer prosjektet.

MGU og UiA har tidligere vært samarbeidspartnere i prosjektet «Bærekraft i barnehagen» og «Green Backpack» er en forlengelse av dette prosjektet. Erfaringene fra «Bærekraft i barnehagen» førte til at MGU tok kontakt med UiA for å etablere det nye prosjektet som retter seg mot de yngste elevene i skolen. Kirsti Vindal Halvorsen, som ledet prosjektet fra norsk side da, er også sentral i prosjektet denne gangen. De andre prosjektdeltakerne ved UiA er Margrethe Røed, Merete Lund Fasting, Magnus Børre Bragdø og Kristin Skoglund Robstad.

Utetime

Hvorfor ikke lære om livet i fjæra i fjæra? Nærkontakt med tang og tare.

Et drøyt år etter det første digitale prosjektmøtet, kunne UiA ønske velkommen til tre dager fylt med skolebesøk, lek og utendørsaktiviteter, matlaging i naturen og praktisk undervisning ute sammen med både elever i grunnskolen og studenter på UiA.

MGU stilte med 15 prosjektdeltakere, ti lærere fra fem ulike skoler i Warsawa og fem fra prosjektgruppen ved universitetet. De hadde stor nytte av studieturen til Kristiansand, og det var kanskje særlig erfaringene og opplevelsene de fikk etter «utetimene» som ga mest inntrykk.

– Besøket i Kristiansand har gitt meg tryggheten på at jeg ikke trenger å være bekymret for utendørsaktiviteter i undervisningen min, og at jeg beveger meg i riktig retning når det gjelder undervisningsopplegg og undervisningsmetoder for mine studenter ved MGU, sier Honorata som jobber som lærer i Polen.

Margrethe Røed er førsteamanuensis ved institutt for ernæring og folkehelse og underviser blant annet i mat og helse i grunnskolelærerutdanningene. Hun var med på samlingen og introduserte pinnebrød for gjestene.

– Dette var et veldig spennende besøk og jeg ser frem til nye samlinger fremover. Jeg opplevde at vi hadde noe å bidra med i løpet av disse dagene, kanskje særlig når det gjelder å bruke naturen både til aktivitet og matlaging, forteller Røed.

Gruppe griller pinnebrød på bål

Ingenting var som da læreren fant frem bollen med pinnebrøddeig. Nå får kanskje også polske barn kjenne på denne gleden etter besøket i Norge.

Ulike utdanningssystem

På Bragdøya var det tid til både aktiviteter, men også diskusjoner og pauser med noe "godt til kaffen".

I løpet av dagene fikk deltakerne også bli med på undervisningsøkter ved Lovisenlund skole i Kristiansand, sammen med elevene.

– Alle vi lærerne fikk ta del i de samme opplevelsene som elevene. Vi fikk være med dem og observere dem i deres naturlige omgivelser. I tillegg fikk vi anledning til å se hvordan dere underviser deres lærerstudenter, noe som var veldig verdifullt, fortsetter Honorata.

I tillegg til praktisk og fysisk undervisning sammen med elever og studenter, fikk deltakerne også en innføring i det norske skolesystemet og lærerutdanningene, samt bærekraft som tema i lærerutdanningen.

– Jeg satte stor pris på besøket fordi det å kunne observere utdanningssystemet i et annet land er fundamentalt utviklende. Jeg kan nå velge det mest interessante og bruke det i min egen undervisning og dele erfaringene med mine kollegaer, forteller Ewa.

Det har alltid vært viktig for Ewa å koble læring med å være i naturen.

– Etter dagene i Norge har det blitt en prioritering, sier hun.

For Margrethe Røed var dette et besøk som også ga innsikt i både lærerutdanning og utdanning i et annet land.

– Det var veldig interessant å få innblikk i hverdagen til de polske lærerne og universitetsansatte. De hadde blant annet tilnærminger til pedagogikken som jeg deler og andre vinklinger som fikk meg til å tenke.

Lærere som ressurspersoner

– Tanken er at lærerne fra Polen som var med på studieturen hit, skal bli ressurspersoner på sine skoler for å løfte bærekraftsundervisningen der, forklarer Bjørnsen.

Justyna er en av lærerne, og hun deler den positive opplevelsen til sine lærerutdanningskollegaer ved MGU.

– Besøket var en fantastisk opplevelse! Det har i stor grad inspirert meg til å jobbe med barn på en annen måte, særlig med tanke på undervisning utendørs. Og det fikk meg til å innse hvor mye undervisning som faktisk kan gjennomføres ute.

Våren 2023 skal norske lærerstudenter og lærere fra utvalgte skoler, samt prosjektdeltakere fra UiA, på gjenvisitt til Warsawa.

Fornøyde gruppedeltakere samlet foran rådhuset i Kristiansand