Drop-in skriveverksted – nytt tilbud i lærerutdanningene

Er det vanskelig å komme i gang med oppgaveskrivingen og frister det mer å vaske veggene der du bor? Da kan det være at du skal benytte deg av tilbudet om skriveverksted i lærerutdanningene.

Gruppebilde skriveveilederne i lærerutdanningene
En god og dyktig gjeng med skriveveiledere som er klare til å hjelpe og motivere i innspurten mot eksamensperioden.

– Vi har tatt utgangspunkt i konseptet «Shut up and write» og utarbeidet et tilbud for lærerstudentene våre, forteller Veslemøy Olsen, rådgiver ved Avdeling for lærerutdanning og ansvarlig for studenttilbudet for lektorutdanningen.

Studentene vil treffe skriveveiledere fra egen utdanning som kan fungere som motivator og gi råd og tips til medstudentene sine. Og det kan komme godt med når «skrivesperren» melder seg for fullt, i takt med at motivasjonen daler.

– Det blir som en utvidet kollokviegruppe hvor det er en med et ekstra ansvar for fremdrift og innhold. Skriveveilederne har deltatt på opplæring i forkant, og det skal både være en faglig arena og en sosial arena, sier Veslemøy.

– Vi har hatt dialog og samarbeid med Skrivestua om blant annet opplæring i akademisk skriving, og noen av veilederne tar med seg gruppene sine dit for å sitte i det miljøet, sier Andreas Kjærnet som er ansvarlig for tilbudet i grunnskolelærerutdanningene.

Gruppeopplæring med presentasjon

Skriveveilederne har blant annet hatt opplæring med Ingrid Galtung fra Skrivestua om akademisk skriving.

Mer enn bare skriving

Skriveverkstedene vil ikke bare jobbe med skriving, men også pensumlesing og forberedelser til eksamen blant annet.

– Dette er en veldig fin mulighet til å diskutere caser fra utdanningen sin med andre lærerstudenter på tvers av kull. Her er det drop-in, så det er ikke nødvendig å melde seg på i forkant, opplyser ansvarlig for skriveverkstedene i barnehagelærerutdanningene, Anne Quist-Paulsen.

– Vi har de første skriveverkstedene denne våren og med godkjente midler til åtte stillinger fra Program for utdanningskvalitet (PRUK) kan vi fortsette med dette også våren 2023, informerer Andreas.

Informasjon i Teams og Canvas

Hver utdanning har sin faste dag i uken på egne rom, så det er forutsigbart når man kan treffe på sine skriveveiledere. All informasjon blir gitt i eget team i Teams hvor alle lærerstudentene skal være lagt til.

– Dersom det er noen studenter som ikke finner teamet i Teams, ligger det en lenke i Canvas med informasjon om hvordan man melder seg inn. Hver utdanning har en egen kanal, så ved å stjernemerke din utdanning får du kun opp relevant informasjon for deg, avslutter Veslemøy.