Barnehagelærerutdanning i medvind

Nasjonale tall viser at det er kraftig nedgang i antall søkere til barnehagelærerutdanningene og flere studiesteder har ledige plasser når de nå er i gang med studieåret. Barnehagelærerutdanningene ved UiA har fylt opp sine plasser og flere ønsker å studere hos oss.

Gruppebilde fire studenter studiestart
I Grimstad er de hoppende glade over de gode søkertallene til barnehagelærerutdanningen.

– Det knytter seg alltid stor spenning til søkertallene og opptak, og vi er veldig fornøyde med resultatet i år. Nå gleder vi oss stort over å ha ønsket de nye studentene velkommen og at vi endelig har startet studieåret, sier dekan Hilde Inntjore.

Studieleder for barnehagelærerutdanningene, Karin Lilletun Langeland, er fornøyd med at selv om søkertallene til utdanningene har gått ned, er det ingen nedgang i antall som har takket ja.

– Vi har sendt ut færre tilbud i år enn i fjor, men etter hovedopptak og suppleringsopptak er det like mange som har takket ja til tilbudet i år som i fjor. I Kristiansand er det faktisk flere som har takket ja enn det var på samme tid i fjor.

Studentmentorer og linjeforening

Gjennom de siste årene har barnehagelærerutdanningene ved UiA gjort ulike tiltak for å bedre læringsmiljø og øke studentmedvirkningen i utdanningene. Målet er å øke trivselen og videreutvikle barnehagelærerutdanningene. Håpet er også å gjøre utdanningene attraktive blant søkerne.

– I fjor hadde vi et pilotprosjekt med studentmentorer i Grimstad. Dette er studenter som har hatt som jobb å legge til rette for faglige og sosiale treff i studentgruppen for å styrke studentmiljøet og læringsmiljøet. Vi hadde god erfaring med det, og fortsetter prosjektet ved begge campuser dette studieåret, forteller Quist-Paulsen.

Gruppebilde fire studenter på stand for linjeforeningen Libericus under studiestart

God stemning blant studentene fra linjeforeningen Libericus på stand under studiestart. Jevn pågang av nye barnehagelærerstudenter gjorde sitt for at aktivitetsnivået var høyt.

Barnehagelærerstudentene selv har også tatt initiativ til å styrke sin egen studiehverdag. For et par år siden tok noen av studentene kontakt for å opprette sin egen linjeforening, Libericus.

– Dette er en aktiv linjeforening som gjør mye godt for studentmiljøet i barnehagelærerutdanningene. Under studiestartuken inviterer de nye og gamle barnehagelærerstudenter til blant annet rusfritt poolparty, grilling og bading i Bertesbukta og vors og musikkquiz på Østsia, sier Mona Trelsgård Gaudestad, studieveileder i Kristiansand.

– Resultatene i studiebarometeret viser at studentene er fornøyde og gir oss over gjennomsnittet gode resultater. Vi håper jo at dette fører til et godt omdømme blant de som velger oss, fortsetter Langeland.

Det ble også gjort en endring med tanke på markedsføringen av barnehagelærerutdanningene denne våren.

– Vi gikk bredere ut geografisk enn tidligere og endret fra å markedsføre yrket de utdanner seg til, til å si noe hvordan det er å være barnehagelærerstudent ved UiA. Vi tror ikke det er så lett å påvirke en som absolutt ikke skal bli barnehagelærer gjennom annonser på sosiale medier, sier studielederen.

Studentenes førsteprioritet

Førsteårsstudentene Kristoffer Schønsee fra Hadsel kommune i Nordland og Kine Østlie fra Nes kommune i Viken har flyttet til Kristiansand for å studere til å bli barnehagelærere. Begge hadde UiA som sin førsteprioritet.

– Jeg valgte barnehagelærerutdanning ved UiA fordi jeg har jobbet i barnehage i 1,5 år og så ønsket jeg å flytte fra nord. Ettersom jeg også har familie i området, var Sørlandet og Kristiansand særlig aktuelt, forteller Schønsee, som ser frem til å treffe nye folk og håper på tre fine år hvor han lærer mye nytt.

– Jeg har alltid vært sikker på at jeg skal bli barnehagelærer, for jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med barn. Valget om studiested ble tatt i fjor da jeg var på ferie i Kristiansand. Jeg ble helt forelsket i byen! Samtidig liker jeg veldig godt campuskonseptet hvor alt er samlet på et sted, sier Østlie.

Tre barnehagelærerutdanninger

Nytt i år er at det har vært opptak til tre barnehagelærerutdanninger. De to godt etablerte campusbaserte utdanningene på heltid i Kristiansand og Grimstad, og den nye distriktsvennlige barnehagelærerutdanningen på deltid med studiestedene Lyngdal, Tvedestrand og Evje. Søkertallene på de tre utdanningene viser at UiA treffer flere målgrupper med de ulike utdanningene.

– Vi trodde det kom til å bli en internkonkurranse om søkerne mellom utdanningene, og at særlig utdanningen i Grimstad ville få en nedgang i søkertallene på grunn av den nye distriktsvennlige barnehagelærerutdanningen, men vi har faktisk hatt flere søkere med Grimstad på førsteprioritet og vi har flere på venteliste, sier Anne Quist-Paulsen, koordinator og studieveileder i Grimstad.

– På nåværende tidspunkt har vi 48 ja-svar på den distriktsvennlige utdanningen, og hvis vi ser på søkertallene til alle tre utdanningene under ett, har vi ikke gått særlig ned på det totale antall søkere, avslutter Langeland.