Lærerutdanningene ved Universitetet i Agder skal være forskningsbaserte og av høy kvalitet. Universitet i Agder satser spesielt på profesjonsrettet forskning, der det årlig blant annet settes av FoU-midler for å styrke og stimulere til økt lærerutdanningsrelevant og praksisnær forskning.
Hva er det som fører til at noen holdes utenfor i et læringsmiljø? Uavhengig av alder, kjønn og utdanningskontekst er behovet for å høre til grunnleggende.
Inkluderende læringsmiljø
Veiledningsteknologi
Petter Mathisen
Pedagogisk utviklingssenter
Dosent Petter Mathisen forsker på bruk av teknologi i praksisveiledning, altså når studenter er ute i praksis i lærerutdanning eller andre profesjonsutdanninger.
Veiledningsteknologi
Digital matteundervisning
Morten Brekke
Institutt for ingeniørvitenskap
Er tavle og kritt fortsatt et nyttig verktøy? Eller er fremtidens matematikkundervisning digital? Universitetslektor Morten Brekke har i flere år utviklet digitale teknikker, og underviser i dag fra UiA sitt eget TV-studio i Grimstad.
Digital matteundervisning
Barns lek
Merete Lund Fasting
Institutt for folkehelse, idrett og ernæring
Barns lek er i dag ofte organisert av voksne. Fasting tar for seg barns lek og lekesteder i sin doktorgrad. Høsten 2015 startet hun opp et prosjekt med tittel «Barns kroppslighet i lek».