Erfaringer hos veiledere fra UiA i Rekomp-nettverkene i Agder har ført til en felles undring over hvilken rolle og handlingsrom pedagogisk leder har som leder av utviklingsprosesser i barnehagene i Rekomp. Det håper de å få svar på i løpet av 2023.
Ordningen «Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling» (Rekomp) skal legge til rette for tett samarbeid mellom barnehagefeltet og universitetet, og det skal gjerne fremme en læringssløyfe mellom de involverte partene.
Bærekraftsundervisning i småskolen står på agendaen for samarbeidsprosjektet Green Backpack for the Earth’s Climate som lærerutdanningene ved UiA har sammen med Maria Grzegorzewska universitetet i Warsawa. På prosjekttur til Kristiansand var det særlig undervisning utendørs som inspirerte.
Nye rektorstillingar får i snitt éin søknad. Samtidig er gjennomtrekken stor. No skal forskarar frå Universitetet i Agder finna ut kvifor – og hjelpa å løysa problemet.
1,2 millioner kroner er delt ut til seks prosjekter på fire fakulteter ved UiA. Flere av prosjektene legger opp til samarbeid mellom UiA og eksterne aktører.
Avdeling for lærerutdanning inviterte til felles workshop for å skape en arena for FoU-samarbeid mellom Kristiansand kommune, lærerutdanningsskolene og fagmiljøet ved GLU.
I perioden 2020–2022 har Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført evaluering av alle lektorutdanningene for trinn 8–13 i Norge. Nå er sluttrapporten klar.
Det blir et yrende folkeliv på campus Kristiansand fredag 21. oktober med ca. 2000 lærere i barnehager og skoler over hele Agder når UiA igjen åpner campus for regionens største etterutdanningsdag for skole- og barnehagesektoren.
Grunnskolelærerstudenter i engelsk har vært i Undervisningsverkstedet sammen med 10. klassinger fra Oddemarka skole. Studentene fikk teste egne undervisningsopplegg innen demokrati og medborgerskap på målgruppen.