Er det ikke spennende når veletablerte ideer blir utfordret, og læringslandskapet utvides? På Universitetet i Agder skjedde nettopp det, da de nylig arrangerte et seminar for å utforske det ofte uutforskede- samiske perspektiver i lærerutdanningene.
Fleire menn bør få augo opp for yrket som barnehagelærar. Det meiner tre pedagogar bak ein ny podkast som vil ta opp fleire interessante tema kvart semester.
Mens Anniken Bjørnhom, Bendik Aasemoen Solberg og flere av tredjeårsstudentene i barnehagelærerutdanningene på UiA går inn i rollen som pedagogiske ledere og tar over barnegruppene, får ansatte i barnehagene kompetansepåfyll som kommer både barna og barnehagen til gode.
Syv samarbeidsprosjekter mellom fagmiljøer i grunnskolelærerutdanningene på UiA og lærerutdanningsskoler har fått tilslag på sine søknader om FoU såkornmidler i GLU.
Sammen med partnere har UiA utviklet en samisk verden i dataspillet Minecraft, primært til bruk i skolen. Der kan du blant annet rive de omstridte vindmøllene på Fosen.
Hvert år uteksaminerer UiA rundt 150 grunnskolelærere, og for at de i løpet av utdanningen sin skal få kunnskap om og erfaring med ulike undervisningsmetoder, benytter lærerutdannere i pedagogikk blant annet estetiske læringsprosesser. Å lage en modell av en bil kan være en av dem.
Grunnskolelærerstudentene på UiA blir enda bedre rustet for den kommende lærerhverdagen når de i sitt 8. semester får prøvd seg «på ekte» under veiledet selvstendig uke i praksis.