Mål: Campus skal være et attraktivt studie- og arbeidssted
Det er en tydelig ambisjon å skape en tilstedeværelseskultur på UiA, hvor begge campusene oppleves som levende og attraktive steder å være, til flere aktiviteter, og i en større del av døgnet.
Det skapes en kritisk masse for aktivitet og tilstedeværelse gjennom å koble sammen de sentrale
studentaktivitetene som treffe – studere – lese – spise og drikke– vrimle – google – følge med – diskutere og sosialisere. For at studenter og medarbeidere skal bli værende over lengre tid er det derfor viktig at hjerteområdene støtter muligheten til individuell fordypning, men også har visuell kobling til det sosiale – fornemmelsen av å være sett – og mer utadvendte sosiale aktiviteter.
Service- og støttefunksjoner i sentrale, attraktive, velfungerende og sosiale miljøer, kan fortettes og gis en lengre åpningstid (24/7?) enn i dag.
Kantinene kan støtte et vell av ulike aktiviteter i tillegg til bespisning. Bibliotekene med tilhørende læringsressurser kan kobles tydelig på og være like tilgjengelige. Servicefunksjoner og –tilbud, også de studentdrevne, kan gjerne ha vekslende modus (fra læringslab på dagtid til gamingarena på kveldstid, fra undervisningsrom på dagtid til kinosal på kveldstid osv). Disse funksjonene kan konsentreres langs de
allerede godt fungerende vrimlehallene.
Alle som forholder seg til universitetet digitalt eller fysisk, opplever ulike servicer og tjenester. Fra det første virtuelle møtet med universitetet på nett, til det første møtet i resepsjonen, studentveiledningen, personalavdelingen, hjelp til IT-problemer i møterommet, undervisere som er tilgjengelige, gode åpningstider, enkel bestilling av forelesninger og gjennomgående høy basishygiene i alle undervisnings- og arbeidsrom.
Designe brukeropplevelsen.
I tillegg til god og oversiktlig informasjon om de forskjellige utdannings- og forskningstilbudene og bakgrunnsinformasjonen kan hjemmesiden gjerne suppleres med korte videopresentasjoner av og med engasjerte studenter og ansatte som forteller nye studenter og medarbeidere om UiA sine tilbud, forskningsprosjekter, egenart, hva man synes er de viktigste suksesskriteriene for god undervisning osv. Dessuten kan de veilede oss gjennom UiAs fasiliteter og servicepunkter med utgangspunkt i sin egen brukerreise inn på campus:
Kantinene er en del av hjerteområdet på begge campusene, og det er derfor viktig å innrede dem på en slik måte at de legger til rekke for en lang rekke både faglige og sosiale aktiviteter som strekker seg langt utover tradisjonell bespisning og lunsj.
Både ansatte og studenter etterspør ofte et bredere (food court), billigere og sunnere sortiment.
Kantinene kan planlegges ut fra at man ikke bare vektlegger bespisningen, men også har fokus på studie- og arbeidsaktivitet, siden den korte tiden man spiser i løpet av en dag gjerne kan tilbringes i mer mangfoldige miljøer.
Kantinene kan inndeles i soner for å tilby mer variasjon. Dette gjelder spesielt for Kristiansand hvor noen soner har mer fleksibel utforming, mens andre soner har mer permanente oppsett. Sonene kan legge til rette for både mer konsentrert arbeid og gruppearbeid.
Man kan med fordel også planlegge de sosiale sonene i forlengelse av hverandre og tett på servicetilbudene (for eksempel studentdrevet kafé med lengre åpningstid), mens soner for faglige aktiviteter plasseres i ytterområdene.
Koblinger til aktiviserende uteområder er viktige, samt mulighet til å spise ute de dagene været tillater det.
Dersom flere brukergrupper kan bruke de eksisterende fasilitetene, vil det høyere aktivitetsnivået i seg selv skape mer dynamikk, attraktivitet og liv på campus. Rom og soner som normalt ville stått tomme, vil kunne fungere som møteplasser og fellesskapsarenaer for relasjons- og nettverksbygging, gjerne på tvers av fagmiljøer, studentkull og brukergrupper.
Det kan aktivt inviteres stort og bredt blant både beboere i studentboliger, linjeforeninger og studentidrettslag, lag og foreninger for ansatte, ansattes familier, eksterne aktører, frivillige organisasjoner, samarbeidspartnere, naboer og andre til å delta med idéer og initiativer til tverrgående, sosialiserende aktiviteter med utgangspunkt i UiAs tilgjengelige arealressurser.
Ulike idéer kan være:
Det er et stort ønske fra studentene om at det på hver campus skal etableres mer autonome sosiale knutepunkter, hvor studenter kan møtes på en aktivitetsarena i egen regi – til studentpolitiske, faglige og især sosiale aktiviteter.
Campus Grimstad
Bluebox kan bygges om med henblikk å skape større synlighet og imøtekommenhet gjennom forbedret transparens, tilknytning til hovedbygningen og fortetning av (nye) aktiviteter, som seminarer og faglige aktiviteter. Hovedsalen kan gjøres mer åpen og tilgjengelig med møtefasiliteter, hvor linjeforeninger kan møtes, også for utveksling på tvers. Det kan dessuten skapes en tydeligere identitet på utsiden, som peker på aktivitetene og mulighetene som finnes innenfor.
Campus Kristiansand
Flere ønsker seg et nytt studenthus. Studentfunksjoner kan dekkes i et eget hus eller som individuelle rom og tilbud i ulike bygg. Tiltak D6 beskriver et ønske om et flerbrukerhus til større forsamlinger (og større studentarrangementer), slik at det mer nære og studentsosiale fokuset samles i fasiliteter med mindre skala. Det kan etableres synlige og attraktive kaféer til linjeforeningene – intime, monofaglige treffsteder/«dagligstuer» for studentene på det enkelte studieprogrammet, hvor det skapes rom for bar og kafé. Her kan det også tenkes
innredning som støtter faglige aktiviteter for de mest sosiale av studentene. Autonomi etter «frihet under ansvar»-prinsippet.
Ved begge campuser er det uttrykt et ønske om å kunne samle større volumer, både til undervisning, interne og eksterne møter, og andre arrangementer. Behovet for en samlende hall – en «Storstue», sentral beliggenhet på campus Kristiansand med plass til 300+ deltakere, kan utforskes nærmere.
En multifunksjonell og fleksibel hall kan gi høyt belegg av lokalene, ved å støtte et bredt spekter av aktiviteter og events;
Flate rom gir muligheter for fleksibel inventar, som kan innredes til et stort spekter av symposier og møter, mens et skrått rom vil gi mange muligheter for forelesninger, konserter o.l.
Man kan til og med oppnå begge formål ved f.eks. med teleskop-tribune.
Medarbeiderne gir uttrykk for at de savner sosiale møtesteder i likhet med dem som studentene har. Mange jobber i stor grad individuelt, og flere sosiale møteplasser kan bidra til å skape et større kollegialt fellesskap.
Det sterke og gode fagsosiale fellesskapet blant medarbeiderne kan styrkes gjennom å integrere lokale og sosiale fellesskap på hvert enkelt institutt.
Dette er uformelle soner med variert møblering og er egnet for lag- og nettverksbygging, felles problemløsning, faglige diskusjoner og sparring, men også avveksling fra intensive individuelle arbeidsøkter med uformelle samtaler over en god kopp kaffe og pleie av det gode arbeidsmiljøet hvor alle medarbeidere blir sett og feiret.
Responsible for this page: webredaksjonen@uia.no