Studentene skal etter endt praksisopphold ha innsikt i de praktiske arbeidsoppgavene som knytter seg til kommunikasjonsarbeidet i den aktuelle organisasjonstypen, inkludert de prosesser, rutiner og metodologier som ligger til grunn for oppgavenes utførelse. De skal også selv kunne utføre en del av disse arbeidsoppgavene, samt kunne skissere de organisatoriske og samfunnsmessige forholdene som kontekstualiserer disse oppgavene og prosessene.
Studentene oppholder seg i en organisasjon, bedrift e. l. gjennom en periode på 6 uker, og deltar her i det løpende kommunikasjonsarbeidet. Oppholdet kvalitetssikres både av faglærer og av en veileder fra den aktuelle bedriften. Praksisoppholdet vil normalt gi faglig fokus og materiale til masteroppgaven.
Praksisoppholdet må være bekreftet fra den aktuelle bedriften. Bekreftelsen skal inkludere en fraværsrapport. For å få emnet godkjent, kan studenten ikke ha hatt mer enn 20 prosent fravær i løpet av praksisperioden.
Om studiet
Samfunnskommunikasjon er et toårig, tverrfaglig og yrkesrelevant masterstudium som kombinerer humanistiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver. Studiet innrettes - teoretisk og praktisk - mot kommunikasjonsrelaterte problemstillinger i samspillet mellom store og små organisasjoner (offentlige, private, ideelle etc.) og samfunnet omkring (lokalt, nasjonalt eller globalt).
Studiets fokus er rettet mot ulike aspekter ved samfunnskommunikasjon. Studentene skal utvikle praktisk og teoretisk kompetanse innen tekstuelle så vel som kontekstuelle sider ved fagfeltet. Som rekrutter til yrkeslivet skal de bringe med seg kompetanse innen kreativ, reflektert, etisk og hensiktsmessig kommunikasjon.