Studentgründer for rent vann til verden

Jeg måtte stole på magefølelsen å gjennomføre det jeg selv ønsket

Øyvind Egaas Stenberg

Daglig leder i Aquasolis

Aquasolis med stormskritt i kampen mot rent vann etter sterke prestasjoner i gründerkonkurranser. Vi kommer litt nærmere på deres oppgjør mot mangel på rent vann i møte med daglig leder og medgrunnlegger Øyvind Egaas Stenberg.

Øyvind Egaas Stenberg har med sin erfaring fra tidligere gründerprosjekt og studie innen Miljø og Naturressurser på NMBU tredd inn i en ledende rolle for utbredelsen av Aquasolis. Han studerer nå finansregnskap på UiA på siden av gründerjobben, og har i dag en ledende rolle i firmaet hvor han jobber sterkt for å fremme deres visjon; rent vann til hele verden. I tillegg til Øyvind består selskapet av Ole Bastian Sandok, tidligere UiA-student, og Nitesh Shail fra India.

Aquasolis sitt prosjekt stilte sterkt på gründerkonkurranser som ble avgjort nå i september. De gikk av med seier i sin pulje i Gründerhub med en premiepott på 50.000kr, og med gode prestasjoner i Venture Cups regionale runde stiller de i finalen i Trondheim nå i oktober.

Aquasolis presenterer for Helseminister

Ole og Øyvind presenterte Aquasolis for Helseminister Bent Høie og viserektor på UiA Stephen Steiler.

Vann til Verden

Øyvind og hans teams membranfiltrering gir vei for en mer bærekraftig, og rimeligere distribusjon av vann til folkemengdene som trenger det. På bare to år har de møtt på utfordringer langs veien. Testing og feiling av teknologi sendte dem tilbake til tegnebordet, men i dag har de etablert vannkiosk i Tanzania. Ved å øke effektiviteten på renseprosessen går mindre vann til spille.

- Vi har i dag en 98% recovery rate på, det vil si at kun 2% vann går til spille. Annen membranteknologi på markedet har som oftest en recovery rate på 40-60%, samt vårt energiforbruk er 30% lavere og kan også drives på solenergi. Dette resulterer da i en mye lavere utsalgspris, forteller Stenberg.

Fremtiden ser lys ut, den store visjonen er å gi hele verden rent vann. I dag står en 663 millioner mennesker uten rent vann, Aquasolis ønsker at dette tallet skal være null innen 2030. I den nære fremtiden, de kommende 3-5 årene, jobber de for å øke distribusjon gjennom opprettelse av produksjonssted sentralt i Afrika. Med premiepotten har de som mål og sette lys på visjonen deres, og få vist frem at effektiviteten av deres teknologi til individer, bistandsorganisasjoner og investorer for å inspirere andre til å ta del i kampen mot vannmangel.

-Gjennom din erfaring fra Aquasolis og tidligere prosjekter, har du noen oppfordrende ord til unge studenter som sitter på en idé?

-En idé... det finnes mange gode idéer. Det er jo slik at vi mennesker finner flere gode idéer for oss selv på problemer vi møter i hverdagen. Det som oftest står på er gjennomføringskraften, det og tørre å ta den videre. Selv så sto jeg i en vanskelig posisjon når jeg valgte å bli gründer, jeg måtte stole på magefølelsen å gjennomføre det jeg selv ønsket. Så det vanskelige var å ta det første skrittet ut av komfortsonen, og virkelig gjennomføre, sier Stenberg oppmuntrende.

Samarbeidspartner i Tanzania viser stolt frem den første maskinen:

Aquasolis machine

Membranseperasjon (revers osmose)

Membranseparasjon, fellesbetegnelse for en rekke separasjonsprosesser der én eller flere av komponentene i en væske- eller gassblanding skilles fra de øvrige ved at de passerer gjennom halvt gjennomtrengelige membraner”

Store Norske Leksikon, Nordvald Nesse, Membranseperasjon (1.12.17)

Fakta om urent vann i Afrika

• Omlag 663 millioner mennesker står uten rent vann
  • 2,4 milliarder uten gode sanitærforholden tredjedel av verdens befolkning
  • I Tsjad-regionen, har bare hver tredje person tilgang til trygt drikkevann

UNICEF