Verdiskapende forskning gjennom UiA Nyskaping

Hvem kan ha nytte av din forskning, og hvordan når du dem? Det vil UiA Nyskaping hjelpe deg med.

Bilde av ark hvor det står "Hvem kan bruke forskningen?".
Din forskning kan kanskje brukes av flere enn du tror.

– Forskerne på UiA holder på med så mye spennende, men mange tenker ikke på at forskningen deres kan kommersialiseres og skape verdi både lokalt og nasjonalt. Dagens teknologi gir uante muligheter for å spre god forskning, også gjennom gode løsninger og produkter, sier leder for UiA Nyskaping Ansatt, Kristina Maria Walker-Nordlöf.

Eget tilbud til ansatte

UiA Nyskaping har nå delt seg i to, for å kunne bedre spisse seg mot henholdsvis studenter og ansatte. UiA Nyskaping Ansatt har en aktiv portefølje av ansatt-prosjekter på universitetet, og vil gjerne komme i kontakt med flere.

For å utvikle konkrete resultater benytter UiA Nyskaping seg av forskjellige workshops. Dette gjøres for å utforske mulige kundegrupper, konsepter og for å kartlegge brukeropplevelser.

Mange forskere lurer på hvordan deres ideer vil påvirke brukere og samfunnet. UiA Nyskaping Ansatt tilbyr rådgiving i å identifisere innvirkning, utvikle konsepter og koble forskning opp til mulige brukere som kan dra nytte av forskningsresultater som skapes på UiA.

UiAs forskere etterspør ofte inspirasjon og hjelp i tidlige faser. Derfor har UiA Nyskaping utviklet en «verktøykasse» for ansatte.

Hvem er brukeren?

For eksempel kan workshopen "Impact Exploration" være nyttig i søknader om finansiering (for eksempel NFR og EU). Workshopen krever ingen forberedelse eller forretningsidé fra forskeren. Ved hjelp av interaktive verktøy jobber de sammen med forskere for å oppdage potensielle brukere av forskningen, og utvikle konsepter som kan videreutvikles.

Disse verktøyene skaper stort engasjement hos ansatte, og ambisjonen er at det vil øke både motivasjon og tempo på UiA Nyskaping Ansatt sitt arbeid.

Ta kontakt!

– Hvis ansatte er nysgjerrige, så ta kontakt! Du trenger ikke komme med en ferdig utviklet idé, eller en idé i det hele tatt. Vi vil møte de ansatte på UiA, og vise dem mulighetene som finnes. Vi kommer gjerne på besøk til ansatte, eller så kan ansatte komme på besøk til oss, sier

Ta kontakt med UiA Nyskaping her!

Noen tilbakemeldinger fra ansatte etter deltakelse i workshop:

«Takk for veldig flott arrangert workshop og for all planlegging med den. Det var midt i blinken. Jeg tror jeg har skrytt til alle jeg har møtt på min vei etter møtet. Det var verdifulle innspill for oss»

– Nina Cecilie Øverby, professor og leder for toppforskningssentret FEED.

«Jeg gleder meg til å jobbe videre med alt som kom opp og foreløpig har jeg følelsen at å snakke med UiA Nyskaping var det beste jeg kunne ha gjort. UiA Nyskaping er et veldig viktig initiativ fra universitetet.»

– Apostolos Spanos, professor ved Institutt for religion, filosofi og historie.