UiA Nyskaping er lansert

UiA Nyskaping ble offisielt lansert 13.februar. Prosjekter strømmer inn, og allerede nå ser det ut til at innovasjonssatsingen er en suksess.

Frank Reichert, Bjørn-Tore Flåten, Kristina Walker-Nordlöf og Kamilla Sharma (Innoventus Sør) på lanseringsfest for UiA Nyskaping
Frank Reichert, Bjørn-Tore Flåten, Kristina Walker-Nordlöf og Kamilla Sharma (Innoventus Sør). Bilde: Janne Nilsen

— Vi vil hjelpe studenter og ansatte som har en god idé!, sier Kristina Walker-Nordlöf.

UiA Nyskaping har vært under oppbygging en stund og 13.februar ble satsingen offisielt lansert med bobler i glasset, tapas, taler og musikkinnslag i kantinen i Kunnskapsparken.

— Vi ønsket å kickstarte UiA Nyskaping skikkelig, og arrangementet ble veldig bra! I det siste har vi fått så utrolig mange henvendelser fra både studenter og ansatte også, så vi fikk jo på en måte feiret dette i tillegg, sier Walker-Nordlöf.

Like før arrangementstart ble Walker-Nordlöf intervjuet av NRK Radio Sørlandet.

Lanseringsfest for alle interessenter

På lanseringsfesten var både ansatte, næringsliv, kommunene, virkemiddelapparatet og studentaktivitetsledere til stede. Det er veldig viktig å også inkludere studentene, da vi ser at bare noen få prosent av studentene går rett ut i egen bedrift, og det må vi få gjort noe med. Det er utrolig mye fokus på entreprenørskap og innovasjon, men det er en misoppfatning i samfunnet at man ikke kan starte selv før etter mange års arbeidserfaring. Faktisk så er det mye lettere å starte opp mens man er student, for da har man ofte ikke stort boliglån og man er heller ikke vant til en dyr livsstil.

Et av UiA sine storsatsninger er å knytte næringsliv og akademia sammen, og det bidro også arrangementet til.

Etter velkomstdrikken fikk vi høre litt om historien til UiA Nyskaping fra Kristina Walker-Nordlöf og Bjørn Tore Flåten. Sistnevnte jobber som instituttleder på Handelshøyskolen, men har vært tilknyttet UiA Nyskaping fra begynnelsen. Rektor Frank Reichert delte også sin begestring innen innovasjon, og gleder seg masse til fortsettelsen.

Fire av prosjektene tilknyttet UiA Nyskaping fremførte kortversjoner av sine prosjekter, til stor interesse for tilhørerne.

Et av kravene fra UiA sin eier, Kunnskapsdepartementet, er å stimulere til nyskaping som samfunnet kan dra nytte av. UiA har ikke vært så flink til dette, og dermed ble det bestemt i november 2015 at vi skulle etablere en egen innovasjonssatsing som hjelper forskere med å kommersialisere sin research, samt starte en studentinkubator.

Alf Morten Tveiten pitcher FanSaved. FanSaved skal gjøre det lettere for publikum å crowdfunde TV-serien din, som produksjonsselskapet ellers ville ha lagt ned.

Slik fungerer det:

• Meld inn din idé på uia.no/nyskaping
  • En rådgiver tar et møte med deg for å kartlegge idéens behov
  • Du får et tilpasset innovasjonsløp, feks veiledning, kontorplass, sparringspartner, nettverk
  • Studenten betaler ingenting