Gå til hovedinnhold

Pareto’s 80/20 prinsipp i utvikling av informasjonsteknologi

Studentmentor Thomas Farstad Nestaas har skrevet noen kloke ord om Pareto´s prinsipp:

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Teknologi, algoritmer og dataanalyser styrer mye av den moderne hverdagen vi idag lever i; hvordan vi kommuniserer, handler, hører på musikk, trener og forelsker oss (Wolden, 2018). De færreste gründere og nyskapere kommer unna uten å investere i den digitale hverdagen, enten om det er utvikling av en applikasjon, nettside, eller ny teknologi.

Som studentmentor ved UiA Nyskaping med teknologisk studiebakgrunn blir jeg stadig konfrontert med spørsmålet: “Hvor mye tror du utviklingen av en slik applikasjon vil koste?”. Irriterende nok klarer jeg sjelden å gi et godt svar.

Den italienske sosiologen, økonomen og filosofen Vilfredo Frederico Damaso Pareto bemerket seg i 1906 at 20% av Italias befolkning eide 80% av landets verdier. Bemerkelsen er opphavet til 80/20 regelen, også kalt Pareto prinsippet (Kruse, 2016): 

“80% av konsekvensene innenfor et område skyldes 20% av grunnene”

Innenfor utvikling av informasjonsteknologi og informasjonssystemer brukes gjerne fenomenet som underlag for utviklingskostnadene, de første 80% av utviklingen koster 20%, mens de resterende 20% koster 80%. Dette kan skyldes flere faktorer; økende kompleksitet, testing, uforutsette endringer o.l.

For en gründer eller et enkeltmannsforetak med begrenset økonomisk handlingskraft kan de siste 20% av utviklingsprosessen være en kritisk periode, der man potensielt må ta livsviktige valg for prosjektet rundt hvor langt man vil å gå for å oppnå ønsket kvalitet. Kvalitet på informasjonsteknologi defineres som i hvilken grad et sett med inneværende egenskaper oppfyller kravspesifikasjonene (Project Management Institute, 2013, s. 556). Vil det være aktuelt å fullføre prosjektet før fullstendig ferdigstillelse?

Dette er kritiske problemstillinger alt fra gründere i enkeltmannsforetak til prosjektledere i verdens ledende IT-selskaper blir konfrontert med i utvikling av informasjonsteknologi. For å være forberedt på en slik problemstilling burde man til enhver tid fokuserer på å utvikle et minste brukbare produkt, ref. engelsk: Minimum Viable Product (MVP).

Hackernoon: https://hackernoon.com/mvp-paradox-and-what-most-founders-need-to-be-aware-of-3a5f8c3acb76

 

Et MVP er et produkt med nok grunnleggende funksjoner til å fange oppmerksomheten til de første brukergruppene dine (Quora, 2018). På denne måten kan man sikre fleksibilitet og handlingskraft, selv mot slutten av et utviklingsprosjekt.

Skrevet av Thomas Farstad Nestaas, studentmentor i UiA Nyskaping.

Kilder:

Kruse, K. (2016, 7. Mar.). The 80/20 Rule And How It Can Change Your Life. Forbes. Hentet fra: https://www.forbes.com/sites/kevinkruse/2016/03/07/80-20-rule/#415ca68d3814

Project Management Institute (2013). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide) (Femte utgave). Newtown Square, Pennsylvania: Project Management Institute. ISBN: 978-1-935589-67-9.

Quora (2018, 27. Feb) What is A Minimum Viable Product, And Why Do Companies Need Them? Forbes. Hentet fra: https://www.forbes.com/sites/quora/2018/02/27/what-is-a-minimum-viable-product-and-why-do-companies-need-them/#4ee2fb25382c

Wolden, G. (2018, 11. Mai) Hvordan påvirker den digitale verden oss? Gemini, Forskningsnytt fra NTNU og SINTEF. Hentet fra: https://gemini.no/kortnytt/pavirker-digitale-verden/