Ønsker å erstatte plastemballasje med papir!

Etter stor suksess med oppstart av restaurant i Kristiansand sentrum, er Jacob Telet klar for flere spennende gründereventyr med nytt konsept: Jacobs emballasje!

Bilde av grunnleggerne av Jacobs emballasje. Til venstre er økonomistudent Jacob Telet, og til høyre er filosofistudent Aynur Naman.
Hodene bak Jacobs emballasje. Økonomistudent Jacob Telet til venstre, og filosofistudent Aynur Naman til høyre.

Høsten 2019 kom økonomistudent Jacob Telet til oss i UiA Nyskaping med et ønske om å starte en restaurant. Dette førte til at spisestedet «Foodie», som står for rask sunnhet, ble lansert i 2020. Det tok ikke lang tid før Jacob igjen hadde nye spennende idéer som han ønsket å realisere, og allerede i 2021 begynte reisen til Jacobs emballasje.

Jacobs emballasje ble startet med hensikt å redusere plastforbruk innen emballasje, og å avskaffe bæreposer av plast i norsk varehandel. Dette ønsker de å gjøre gjennom å tilby emballasjeløsninger for butikker og nettbutikker som er basert på europeiske designtradisjoner med bærekraft, kvalitet og eksklusivitet. Jacobs emballasje spesialiserer seg ikke bare innen profilerende emballasje av papir, men også papir (gave/silke), bånd, etiketter & stickers, og nettposer med logotrykk. I dag består teamet av Jacob som er daglig leder og salg- og logistikk ansvarlig, Aynur Naman som er design- og grafisk ansvarlig, og Robin Lee Wongraven som er markedsføringsansvarlig.

Idéen ble først utviklet av Jacob og hans samboer, Aynur Naman (som er filosofistudent ved UiA), og Jacob forteller engasjert om bakgrunnen for hvorfor de ønsket å starte Jacobs emballasje:

Vi startet jo dette fordi vi brenner for innovasjon og bærekraft, noe som har vært viktig for oss både gjennom studiene, og i etableringen av andre konsepter. Vi mener at det er viktig for fremtiden og alle virksomhetene i Norge å sette søkelys på innovasjon og bærekraft. Dette er nettopp fordi verden står overfor store klima- og samfunnsutfordringer gjennom for eksempel overforbruk av ressurser, forsøpling av havet og naturen, osv. Det er allerede kommet flere tiltak i fast-food bransjen med forbud om plastforbruk i emballasje (engangsbestikk, take-away bokser osv.) Fordi plast er en av de største utfordringene vi står overfor som et globalt samfunn. Det er derfor vi har kommet opp med denne idéen, da vi ønsker å bidra med løsninger innen emballasje for varehandelen, slik at vi er med på å avskaffe plastposer og redusere plastforbruket.

Jacob forklarer videre at de allerede har hatt stor suksess med selskapet:

Selv om Jacobs emballasje offisielt ble lansert 16.juni i år, så er vi et selskap som har eksistert over en lengre periode. Vi startet i det stille i fjor, og har mange lokale aktører her i Kristiansand som er med på laget, og de har gitt oss muligheten til å produsere bæreposer av papir med profilering. Disse har tidligere brukt både plast og papir, men vi har overbevist dem om å heller satse på mer miljøvennlige og resirkulerbare bæreposer av papir. Vi har også vært i kontakt med flere aktører i hovedstaden som ønsker at vi skal stå for produksjon av emballasje for dem.

Jacob har god erfaring med å samarbeide med UiA Nyskaping, da dette ikke er første gangen:

Jeg hadde jo allerede god erfaring med hva UiA Nyskaping tilbyr, og hva slags hjelp man kan få, og da var det veldig enkelt å samarbeide igjen, siden det allerede var bygget en trygg relasjon med tillit. De har jo vært med på hele prosessen fra idé til virkeliggjøring, hvor vi har jobbet sammen i forhold til strategi, produktutvikling osv. Med etableringen av dette konseptet var det veldig viktig å få eksterne råd til videreutvikling, hva vi burde gjøre, og hva vi burde unngå. UiA Nyskaping har bidratt med vanvittig hjelp, og uten dem hadde dette fort tatt lengre tid enn det gjorde.

Jacobs emballasje har kjerneverdiene eksklusivitet, bærekraftige produkter, og gode priser, og Jacob har klare mål for fremtiden:

Misjonen vår er å avskaffe bæreposer av plast, og redusere plastforbruket innen emballasje i varehandelen. Også er det jo til syvende sist egentlig at vi ønsker å gjøre en liten innsats slik at vi er med på å redusere plastforsøplingen og ta vare på planeten for fremtidige generasjoner.

Helt til sist har Jacob noen råd til andre som sitter med spennende idéer som de ønsker å realisere:

Første råd starter jo med å tro på seg selv, og tro på det konseptet man ønsker å realisere. For det starter alltid med idéen. Har du en idé som du tror det er verdt å satse på, så er det viktig å gå «all in». Det vil jo alltid være noen som er negative og ikke har tro på konseptet, og det er da man må være sterk og ha 100% tro på seg selv. Jeg tenker også at det er viktig å undersøke markedet for å se om det er behov for konseptet, og se hva eventuelle konkurrenter har gjort for å lykkes eller feile. Er det andre aktører som opererer i samme bransje, så er det viktig å ta lærdom av hva de har gjort bra, eller ikke så bra, og ut ifra dette så kan man faktisk unngå å gjøre store feil man kanskje ellers ville møtt på.

Vi hos UiA Nyskaping gleder oss til å følge med på Jacobs emballasje i tiden fremover, og ønsker Jacob og teamet masse lykke til!

Du kan lese mer om Jacobs emballasje her: https://jacobsemballasje.no/