Lockdown endret hele forretningsidéen

Mantas Karulaitis(21) og kjæresten Juste Abromaviciute(21) hadde planer om å åpne en neglesalong, men måtte tenke annerledes. Løsningen ble en nettbutikk med håndlagede og størrelsestilpassede negler.

Bilde av Mantas og Juste hvor mantas tar bilde og juste holder et skumgummisverd

Å starte sin egen bedrift har alltid vært noe Mantas har ønsket, men han viste ikke hvilken bransje han ville inn i. Han begynte å studere IT og informasjonssystemer på UiA fordi han tenkte det ville være relevant, og det viste seg å stemme.

Startet med kjæresten sin

— Juste hadde erfaring som negletekniker så jeg oppfordret henne til å jobbe med det fordi hun er kreativ og liker og jobbe med kunst, og dette kan være en måte å utrykke dette. Vi skulle derfor åpne en salong og forsøke å gjøre noe spennende der. Vi hadde begynt å planlegge og prøve ut ting, men så kom COVID. Dette satte en stopper for hele bransjen. Vi så en trend i USA hvor man solgte gelenegler på nett. Vi gjorde research om hvordan det hele fungerer og kom frem til hvordan vi kunne utføre dette i Norge, og samtidig konkurrere med salonger på pris, tid og kvalitet.

Hvordan vil du beskrive konseptet deres?

— Det er håndlagede gelenegler tilsendt hjem til deg slik at du får fine negler uten å måtte forlate hjemmet. Hver kunde måler neglene sine selv med for eksempel vårt størrelseskitt. Der får du 10 negler av forskjellige størrelser og måler hvilken som passer og sender den informasjonen tilbake til oss sammen med bestillingen. Settet inneholder dermed negler som passer fingrene dine.

røde løsnegler hvor en negel er hvit med reinstyd malt på

Juletema på neglene

Hvordan gikk dere videre etter at dere hadde bestemt dere for konsept?

— Vi prøvde først å finne tilbake pensum fra tidligere fag som tjenestedesign og bedriftsøkonomi, men så kom vi på at det kanskje var lurt å kontakte UiA Nyskaping. Vi hadde ideen og vi viste hva vi ville, men vi viste ikke hva vi trengte for å starte. Vi tok en samtale via nett hvor vi kartla målet og hva som måtte til. Vi ble også introdusert i hvordan man gjør dette på riktig måte. Vi ble også introdusert for studentmentorene Karl Wiik og Amalie Eilertsen som har kompetanse til å hjelpe oss med for eksempel regnskapsprogrammer og slikt.  Vi drøfter også strategier og liknende med dem.

Nå har dere vært i salg siden slutten av august. Hvordan synes dere det går?

— Vi er svært glade og overrasket over at vi har fått så mange ordre. Kundene våres som har prøvd det kjøper igjen, det er veldig morsomt! Nå har vi lansert en julekolleksjon med spennende og morsomme motiver.

Hva har vært vanskeligst med å starte opp?

— Det som var skummelt i begynnelsen var at vi følte vi var alene, og den eneste informasjonen man hadde var det man fant selv på google. Men UiA Nyskaping kunne tilby noen som kan være sparringspartner og som har vært i samme situasjon tidligere.

Dere er jo et kjærestepar i tillegg til forretningspartnere, hvordan fungerer det?

— Det er veldig mange roller, og man må noen ganger nesten spørre hvilken rolle man har når man snakker. Det kan være vanskelig, men jeg hadde startet bedrift med henne på nytt. Hun har supergode idéer, og er god på markedsføring, trender, design, foto, redigering og mye mer! Vi har veldig ulike styrker, men vi ser at kunnskapen og kompetansen til den andre smitter over når vi jobber sammen.

Har du noen råd til andre studenter:

— Ta kontakt med UiA Nyskaping og snakk med noen om ideen din. Det finnes utrolig mange nyttige verktøy til for eksempel regnskap og nettside som gjør det greit å starte for seg selv.

Så det er ikke så vanskelig?

Mantas ler og svarer —Jo det krever arbeid og research, men det er ikke så vanskelig som man tror. Det er noe de aller fleste kan klare med nok vilje og innsats.

Vi ønsker Mantas og Juste lykke til med deres oppstartsselskap NailDays. Dersom du som leser dette har en ide og ønsker å snakke med oss om det kan du kontakte oss gjennom skjema på https://www.uia.no/nyskaping.