Invitert til å dele sine erfaringer som kvinnelig gründer

Emma Lunden (24) var en av 5 gründere som ble invitert inn til møte med næringsminister Iselin Nybø og statsminister Erna Solberg på kvinnedagen.

Emma lunden foran bærekraftsmålene
Emma foran bærekraftsmålene

Emma har blitt en aktiv del av det entreprenørielle økosystemet her på UiA og i Kristiansand. I møtet med statsministeren trakk hun frem hvordan det å omringe seg med personer og organisasjoner som gir støtte har hjulpet.

– Hva ville statsministeren snakke om?

­– Hun ville snakke om hvordan det er å være kvinnelig gründer, hvordan reisen vår har vært, innspill til hvordan en skaper arbeidsplasser, og likestilling. Vi hadde på forhånd fått beskjed om at vi hadde fem minutter til å nakke om oss, med litt tid til diskusjon på slutten.
Med rammene satt og forklart av statsministerens kontor hadde hun en plan til hvordan hun skulle bruke sine 5 minutter. I tillegg til å invitere statsministeren og de andre i samtalen til festivalen, valgte hun å trekke frem ungdomsklubben hjemme i Ulefoss, Ungt Entreprenørskap, Start Norge, og Senter for Entreprenørskap og Sosial Innovasjon. 5 minutter er kort tid så vi ønsket å høre mer.

Engasjert helt fra ungdomstiden

– kan du fortelle mer om hvordan ungdomsklubben har hjulpet deg?

­­– Det var på ungdomsklubben at engasjementet i meg våknet. De fikk ting til å skje og samlet mennesker. Jeg ønsket å gjøre som de andre kule menneskene der. Ungdomsleder Heidi Elise Strand var alltid flink til å snakke med oss, og høre hva vi ønsket å gjøre. I tillegg fikk vi ta del i prosessen med å rigge til konserter, ta imot artister, selge mat og liknende. Vi var alltid med i planleggingen og utførelsen. Når det ble skrevet saker ble vi alltid løftet frem og fikk skryt.

Engasjementet fortsatte med å arrangere ting når hun på videregående skulle starte en ungdomsbedrift. Konseptet ble et ungdomsdiskotek:

– Det første vi gjorde var å arrangere en barnedisko vi kalte Danseløva UB. Vi fikk engasjer mange og laget det til et samlingspunkt for deltakerne, men også for våres venner som var med å jobbe. På Ungt Entreprenørskaps ungdomsmesse vant vi kategorien beste forretningsplan, og kom på 3. plass i kategorien beste bedrift.

På videregående hørte hun om Start UiA. En studentorganisasjon for innovasjon og entreprenørskap.

– Helt fra jeg hørte om det hadde jeg et ønske om å være med. Det er et kjempefint nettverk for de som ønsker å gjøre ting, arrangere, skape og bli kjent med andre. I tillegg til læringen gjennom å arrangere og gjennomføre prosjekter, møter man næringslivet og får jobbet tverrfaglig. Og siden det er en nasjonal organisasjon så får man også mulighet til å møte personer fra hele Norge med samme interesser og ambisjoner.

Gründere Øyvind Stenberg, Emma Lunden og Bjørn Andreas Mong

Emma tok tidlig på seg rolle som prosjektleder for gallamiddagen «damene først», og etter det var hun også leder i et år. Det var her Emma møtte sine medgründere i Bærekraftfestivalen.

Gjennom entreprenørskapsstudiet Shift jobber hun nå med å realisere festivaldrømmen parallelt som hun tar en mastergrad. Hun deler også sin kompetanse og erfaringer med andre studenter som ønskerå bli gründere gjennom deltidsstillingen som studentmentor på UiA Nyskaping.

Kjent på ensomheten

Med mye god støtte har hun fortsatt følt seg ensom når hun skulle bli gründer.

– Når jeg tok steget til å bli gründer var det nesten bare menn som backet meg. Det var kjempe fint at de gjorde det, men når jeg ønsket å prate om ting jeg opplevde så hadde ikke de nødvendigvis de samme erfaringene og opplevelsene som meg.

Det som begynte med et prosjekt i studiene gjorde at Emma fikk et innblikk i at dette er et utbredt problem at det ligger negative fordommer knyttet til det å være kvinne. I dag har hun et lite nettverk som møtes en gang i måneden.

– Jeg snakket med 4 rå damer fra nettverket mitt og pitchet at vi skulle møtes en gang i måneden for å snakke om de tingene som menn skjønner, men ikke kjenner på samme måte. Første gangen vi møttes snakket vi sammen non-stop i frem timer. Jeg har en helt annen energi når jeg går fra middagene og får støtte fra de andre.

#takeTheBall

Bærekraftfestivalen har i vinter sammen med sine samarbeidspartnere vært del av en kampanje på sosiale medier hvor de har delt hvordan de jobber for å nå bærekraftsmålene og sender ballen videre til en ny bedrift. Etter en runde hos alle samarbeidspartnerne ble ballen sendt tilbake til statsministeren med en invitasjon til Bærekraftskonferansen 4. juni 2021, som er en del av deres festival.

Se hele sendingen på regjeringens nettside