Fra workshop til 100% stilling

Rayan Saeed hadde en idé til et firma, men trengte gode folk med seg på laget. Derfor deltok han på 3 Day Startup, som er en workshop som blant annet lar deltakerne presentere sine forretningskonsepter. Bjørn Henrik Brandtenborg og Jonas Iversen Fjærstad meldte sin interesse, og nå startes firmaet opp for fullt.

Bjørn Henrik Brantenborg og Jonas Iversen Fjæstad smile og holder Rayan Saeed i luften mens de poserer til bilde

Dette er Innow AS:

Innow AS er et rådgivingsselskap med visjon om å gjøre bedrifter mer levedyktige. Med fokus på kunden skal Innow AS levere løsninger som passer kunden I motsetning til å tilpasse kunden til deres løsning. De leverer tjenester for effektivisering av prosesser, digitalisering og økt sikkerhet for å gi bedrifter en bærekraftig utvikling.

Vært aktive studenter

Vi går tilbake til høsten 2019. Etter 3 Day Startup kom Innow til UiA Nyskaping hvor de ønsket å ha et sted å jobbe. Rayan, Bjørn og Jonas jobbet, kranglet, diskuterte og var mye på inkubatoren i Grimstad. De brukte inkubatoren som en base, men jobbet veldig mye i nettverket sitt. Fordelt dem imellom hadde gründerne styreverv i Karrieredagen Grimstad, GSI og Start UiA. Samtidig som de utforsket entreprenørskap gjennom Innow AS, tok de med seg ledererfaring fra vervene, og faglig kunnskap gjennom Industrieløkonomi og teknologiledelse studiet.

Til tross for at de har studert og hatt mange verv, har de hatt aktivitet på ulike måter gjennom året. De begynte for eksempel med en podcast «Hva, Hvorfor og hvordan?». Jeg spurte dem hvorfor og Bjørn svarte:

–For å lære mer og formidle vår kunnskap

Kunnskap ble en viktig del av selskapet. De stiller mange spørsmål, og svarer alltid godt når andre stiller dem spørsmål. Dette skal de ikke slutte med:

Et av målene er at alle ansatte skal kunne gjennomføre et kurs som de selv ønsker og velger, sier Bjørn.

Mange mål de jobber mot

Innow har flere andre spennende mål. De ønsker at flere skal kunne jobbe hos dem og at de i løpet av året skal ha mulighet til å ha en tredje 100% stilling. De vil også ha deltidsstillinger til studenter. Rayan forklarer at dette er for at studenter skal få relevant erfaring for å redusere gapet når de skal ut i full jobb.

To av eierne, Rayan og Bjørn, er nå sivilingeniører og skal ut å jobbe for å bygge videre på det de har slik at deres siste medgrunder Jonas og alle de andre også har et sted å jobbe etterhvert som de uteksamineres. Et annet mål de har er å åpne en filial i Oslo også slik at det er muligheter til å flytte seg østover.

Tips til andre studentgründere

Vi spurte de uteksaminerte studentgründerene om de hadde noen tips til andre:

ikke la en ide bare være en ide, tørr å sats på den og ha troa på deg selv» sier Rayan.

Bjørn sitt tips er:

– vær åpen og sparr med de rundt deg. Skaff deg et team med mennesker som utfyller hverandre.

Det ser dessverre ut at det er vanskeligere for nyutdannede å finne seg arbeid etter studier. Vi er glad for at Innow, med sitt arbeid fra høsten av, har laget sin egen. Vi fra UiA Nyskaping ønsker dem lykke til i fremtiden!