Fra studentracing til egen bedrift

Gjennom å spesialisere seg på aerodynamikk og karbonstøping på racerbiler i studietiden, har mekatronikkstudentene Martin Mæland (22), Martin Hermansen (22 og Henry Jenssen (24) fått blod på tann. Nå har de etablert egen bedrift for å kunne gjøre hobbyen levedyktig.

Bilde av de tre gründerne (fra venstre: Martin Hermansen, Martin Mæland, Henry Jenssen) sittende på et kne foran verkstedet sitt i Grimstad
Martin Hermansen, Matin Mæland og Henry Jenssen foran sitt verksted i Grimstad

Ved å ha hatt muligheten til å sette teori ut i praksis gjennom studentorganisasjonen Align Racing UiA i studietiden, har kompisgjengen kunnet dyrke interessen for karbonstøping. På den måten har de fått praktisert det de har lært på skolebenken gjennom utviklingen av flere racerbiler, og opparbeidet seg en bred kompetanse innen computer-aided design (CAD) og støpeprosessen. Denne erfaringen bidro til at studentene så en mulighet i markedet.

− Når vi støpte for Align fikk vi et inntrykk av at det var få leverandører som holdt på med karbonstøping. Vi var også på et bedriftsbesøk med Align hos et selskap ved Nannestad og fikk en bekreftelse på at det er et marked for nettopp dette. Vi ble veldig sikre på at dette var noe vi hadde lyst til å satse videre på, sier Martin Mæland.

Studentene presiserer hvor viktig erfaringene fra Align Racing UiA har vært for dem, da de har lært mye om hvordan en produksjonsprosess fungerer.

− Prosessen fra idé til ferdig produkt er noe man lærer mye om gjennom Align og det har vært utrolig viktig for oss. Ting tar tid, sier Henry Jenssen.

Formula Student på Silverstone

Formula Student er en av verdens største studentkonkurranser, og er en konkurranse Align Racing UiA har satset på å hevde seg i de siste årene.  Konkurransen finner sted flere steder i verden, men Align Racing UiA har i alle år deltatt på ærverdige Silverstone Circuit i England. Her deltar flere titalls lag fra ulike universiteter over hele verden, der man blir testet på racerbilens ytelse og administrative hold knyttet til organisasjonen i sin helhet. Med andre ord blir man testet på alt fra akselerasjon, design, markedsføring og økonomi.

− Gjennom Formula Student lærer man veldig mye av å se på andre lag og det er inspirerende å se lag som har vært med i 10-20 år og som lager veldig avanserte systemer. Man lærer av hverandre og hva man kan implementere selv, sier Mæland.

I 2019 kjempet Align Racing UiA seg til en imponerende 13. plass av totalt 81 lag i klasse 1, og forårets bil fikk mye oppmerksomhet på grunn av studentenes solide karbonstøping. Bilen for 2020 skulle bygge videre på dette resultatet og satsingen på aerodynamikk med vingepakke (spoiler) ble et faktum. Til tross for dette ble også Align Racing UiA påvirket av koronapandemien som pågår den dag i dag, og produksjonen ble satt på vent.

− I desember 2019 la vi en ukesbasert plan for produksjonsfasen. Vi satt tidsfrister og fikk kommet god i gang da produksjonsfasen kom i gang. Alt gikk etter planen helt til koronapandemien oppstå. Vi hadde omtrent én uke igjen da pandemien ble en realitet. På grunn av dette måtte vi legge en ny plan for ferdigstillingen av aerodynamikken på årets bil. Dette har absolutt vært en god erfaring å ta med seg videre, ettersom kriser kan oppstå, sier Mæland.

Lokale i Grimstad

Bedriften heter Devon, og holder til i et industrilokale på Roresand i Grimstad. Her har de tilrettelagt for å kunne tilby mulige kunder en komplett løsning for design og produksjon av karbon- og andre komposittprodukter. Kompisgjengen har til og med gått til innkjøp av en egen fres som de kan benytte til å produsere støpeformer.

Martin Mæland lener seg på fresen deres, og smiler

− Vi har 75 kvm med et eget støvrom med avsug og ventilasjon hvor fresen står, samtidig som vi kan kutte karbon der. Vi har også arbeidsbenker, hyller for oppbevaring av former og materialer og en hems der vi har mulighet til å designe og diskutere ulike prosesser, sier Jenssen.

Grimstad ble et naturlig utgangspunkt for lokasjonen til selskapet, ettersom studentene selv er tilknyttet UiA Campus Grimstad. Henry startet nylig på siste året på en mastergrad i mekatronikk, mens Martin og Martin går i samme klasse på det siste året av bachelorgraden i mekatronikk. Nå følger de drømmen om å kunne bygge opp en innovativ, fremtidsrettet og levedyktig bedrift som de kan jobbe med også etter de er ferdig utdannet mekatronikkingeniører. De har allerede en investor med på laget,  fått støtte fra regionalt næringsfond og vært en del av mentorordningen til UiA Nyskaping siden februar.

− Drømmen for oss alle er å kunne jobbe fullt med selskapet etter studietiden, men vi vet at det kan være vanskelig. Vi tar det litt dag for dag og det kan ta tid å få nok kunder til å kunne jobbe med det på fulltid, sier Hermansen.

Basert på drømmen om å kunne leve av dette også etter studietiden arbeider de målrettet mot å få inn kunder som kan bidra til fremtidig vekst.

− Det å få kunder og oppdrag som vi kan jobbe med utover høsten og neste år er noe vi har som mål og fokuserer på. Vi har fått noen interessenter allerede og har kun vært operative siden 1. august 2020. Vi er ganske fornøyde med det, sier Mæland.