Får hjelp av IT-studenter til å realisere gründeridéen

Hvert år presenterer studentene på IT og informasjonssystemer resultatene fra bachelorprosjektene deres på en «Expo» for både arbeidsgivere og andre studenter. I år er to av bachelorprosjektene fra gründerprosjekter som startet hos oss på UiA Nyskaping.

EquiConnector

Vinn-vinn situasjon

Studentene som går siste år på studiet IT- og informasjonssystemer skal hvert år inngå et samarbeid med en arbeidsgiver for å gjennomføre siste del av studiet, nemlig bachelorprosjektet. Hensikten med prosjektet er å gi IT-studentene et innblikk i hvordan det er å drive og å gjennomføre et IT-prosjekt i praksis. For gründere er et slikt samarbeid lukrativt da det har lav risiko og stor sannsynlighet for å skape verdi for gründeren. I løpet av de siste fem månedene har prosjektene EquiConnector og Gridd fått hjelp av en bachelorgruppe hver, som har vært med på å utvikle prototyper for deres idéer.

Fra idé til produkt

Som gründer kan det være utfordrende å finne en samarbeidspartner som kan være med på å bidra med å utvikle idéen til et produkt. Noe som kan være spesielt vanskelig er å finne en utvikler som kan utvikle en IT-løsning. I den forbindelse arrangerte UiA Nyskaping i fjor NyskapIT; en samling for IT-studenter ved UiA på utkikk etter et bachelorprosjekt og gründere som har et prosjekt hos oss som trenger IT-kompetanse. To prosjekter hos oss fikk til et samarbeid på denne samlingen, og 23 mai presenterte bachelorgruppene resultatet fra samarbeidet.

Det var mange spennende prosjekter som ble presentert, torsdag 23 mai. Blant dem var EquiConnector som, i samarbeid med studenter fra IT, har utviklet en prototype for nettløsningen for deres idé. Tjenesten deres er todelt; en for de som ønsker å leie hest, og en annen som er mer rettet mot utleiere.

Gridd sitt prosjekt har i likhet med EquiConnector også gått ut på å utvikle en prototype. Prototypen skal brukes som grunnlag for videre utvikling samtidig som den skal kunne bli vist til investorer. Verktøyet skal kunne bli brukt til å hjelpe med å effektivisere bedrifter under digital transformasjon og effektivisere prosjekter.

Vi i UiA Nyskaping er svært fornøyd med at samarbeidene med bachelorgruppene har gått så bra og håper vi ser flere slike samarbeid fremover!