Bli næringslivsmentor for studentgründere

Næringslivsmentor er et samarbeidsprosjekt hvor studentgründere får næringslivsmentor, dvs mentor fra næringsliv eller arbeidsliv. Mentor skal være en sparringspartner, nettverksåpner, bransjeekspert eller ha annen kunnskap som er nyttig for studentprosjektet.

Sammen med Handelshøyskolen Executive på UiA og Næringsforeningen i Kristiansandsregionen matcher UiA Nyskaping unge gründere med mer erfarne næringslivsmentorer. Gründeren har kommet et godt stykke med sin forretningsidé, men trenger gode råd, sparringspartner bransjeinnsikt eller nettverk. Dette kan gründeren få gjennom en mentor fra næringslivet.

4-6 næringslivsmentorer møtes en formiddag på UiA. Man starter med felles frokost, deretter presenterer gründeren sin forreningsmodell og får innspill fra panelet. Panelet består av mentorer med forskjellig bakgrunn og erfaring, noe som gjør at innspillene er veldig forskjellige. Vårt inntrykk er at alle næringslivsmentorer kan bidra med noe.

Kan du være næringslivsmentor?

Om du ønsker å bli med så forplikter du deg til å la gründeren få bruke ditt nettverk på en måte som er hensiktsmessig for dere begge. Selve panelet/workshopen vil bestå av et fast program med poster man skal gå igjennom for å hjelpe gründeren videre.

I etterkant av dette panelet vil gründeren få tildelt en hovedmentor som vil følge prosjektet på månedlig basis i ett år. De resterende i panelet vil også følge prosjektet videre, men ikke i like stort omfang. Å stille opp i mentorpanelet er basert på frivillighet, men tilbakemeldingene fra tidligere deltakere er at det er veldig givende å møte og å bistå unge gründerspirer.

Ønsker du å være mentor eller vil ha mer informasjon? Send mail til nyskaping@uia.no