Zelia (26) leder et av Norges største selskaper i august

For fire år siden begynte Zelia Moss på en bachelor på Handelshøyskolen ved UiA. I august skal hun ha sommerjobb som konsernsjef i Adecco Norge.

Zelia Moss, student, foto.
Zelia Moss får en sommerjobb litt utenom det vanlige.

- Jeg gleder meg veldig til å komme i gang. August kommer til å by på mange nye utfordringer, og jeg kommer til å være i situasjoner jeg aldri har vært i før. Det blir høyt tempo og varierte dager, og det blir spennende å få et unikt innblikk i bransjen, sier Moss.

Hun begynte i jobben 1. august, og skal jobbe hovedsaklig i Oslo. Adecco har bare i Norge ansatt over 8000 mennesker, fordelt på over 100 avdelinger og kontorer i hele landet. Helt på toppen av bedriften skal Moss jobbe. På UiA har hun gjort ferdig en bachelor i markedsføring og ledelse, og er i gang med en mastergrad i innovasjon og kunnskapsutvikling.

Konkurrerer om global jobb

- Jeg slipper å starte med helt blanke ark. Før sommeren var jeg to uker i Oslo og Trondheim, for å få bedre innsikt i bedriften. Adecco gjør også lignende opplegg i 46 andre land, så vi er en gruppe på 47 mennesker som skal være konsernsjefer i hvert vårt land. Underveis konkurrerer vi også mot hverandre om å bli Global CEO og få muligheten til å lede hele The Adecco Group global i én måned, sier Moss.

Flesteparten av de andre konkurrentene har allerede startet i sommerjobbene. De utveksler erfaringer, frustrasjoner og innsikt i felles grupper på nett, så Moss kan dra nytte av deres erfaringer når hun selv skal begynne. Konkurransen om å bli Global CEO har vært i gang siden juni.

- Veldig lærerikt

- Vi får oppgaver fra Adecco globalt som vi må løse, blant annet skrive artikler, oppgaver, lage videoer og jobbe med et innovasjonsprosjekt. De ti beste av oss blir valgt ut til en bootcamp i september. Det hadde selvfølgelig vært spennende å bli med dit, men for meg er det aller viktigste jobben jeg skal inn i nå. Som konsernsjef får jeg lære av erfarne ledere, samtidig som mine refleksjoner og meninger blir lyttet til. Det er spennende å få lov til å være med å ta avgjørelser i et så stort firma og jeg er utrolig ydmyk over hvor mye ressurser de investerer i å utvikle meg som leder. For meg vil det være veldig lærerikt, og jeg synes det er stort av Adecco å gi meg en slik mulighet, sier hun.

Konsernsjef Torben Sneve gleder seg til å ha Moss med i ledelsen.

– Zelia fremstår som tydelig, innsiktsfull og reflektert. Hun har mye ledererfaring og har jobbet med rekruttering tidligere. Potensialet hennes er svært stort og jeg tror hun vil sette et tydelig fotavtrykk, sier han i en pressemelding.

Konsernsjef Torben Sneve, foto.

Konsernsjef i Adecco, Torben Sneve. Foto: Adecco

- Er det noe du gruer deg til?

- Nei, egentlig ikke. Men vi har vel alle en stemme inni oss som sier at vi ikke kan. Jeg føler selvsagt på et press om å levere, men det tror jeg er bra også. Ledelse handler ikke om å ha alle svarene på alt, det er en erfaring jeg har tatt med meg fra alle årene jeg har jobbet i Dyreparken. Da jeg som ung leder fikk ansvar for 80 medarbeidere følte jeg på et press om at jeg måtte vite alt, men etterhvert som jeg ble tryggere i lederrollen forstod jeg at ledelse i større grad handler om å stille gode spørsmål og ha tillit til at ofte så har medarbeiderne de beste svarene selv. Man må selvfølgelig kunne svare på spørsmål og ta avgjørelser, men det handler om å forstå hva som trengs til hvilken tid, sier Moss.

- Hvordan ønsker du å være som leder?

- Som konsernsjef skal jeg forsøke å ha en god balanse mellom å snakke selv og å lytte til andre. Det er også viktig å skape et arbeidsmiljø hvor det ikke er farlig å trå feil noen ganger. Man lærer utrolig mye av å gjøre noen feil, og jeg tror vi har større mulighet for å nå vårt potensiale hvis vi klarer å redusere frykten for å gjøre noe galt eller ikke alltid lykkes, sier Moss.